جغد بندری
جغد بندری

جغد بندری

تاکسی سواری در شهر هرت!

اگر به تازه‌گی سوار تاکسی‌های بندرعباس شده‌اید حس طلب‌کاری برخی رانندگان از مسافرین را کاملا حس کرد‌ه‌‌اید. مثلا اگر مسیری سوار شدید که کرایه‌اش ۲۰۰ تومان است و شما ۵۰۰ تومانی به راننده دادید، اول که پولی پس نمی‌دهد، بعد اگر طلب بقیه‌ی پولت را بکنی با اخم و دل خوری می‌گوید: خورده نداری؟! بعد دست می‌کند و 200 تومان پس می‌دهد و گازی به ماشینش می‌دهد. تو می‌گویی: کرایه‌اش200 تومان است، در حالی که می‌رود می‌گوید: خورده ندارم چی‌کار کنم...از کجام در بیارم. اگر تاکسی سوار هستید بارها با این صحنه روبرو شده‌اید. به نظر من دوعلت باعث این حس طلب‌کارانه شده است. یکی اینکه تاکسی‌داران بندرعباس یا کسانی که با خودروی شخصی‌شان مسافرکشی می‌کنند عموما شهرستانی هستند. حالا چه آنهایی که چند سال است در بندرعباس‌اند یا آنهایی که به تازگی به اینجا آمده اند و خانه‌ای هم ندارند و ‌‌شب‌ها در ماشین خود می‌خوابند. این رانندگان ذهنیتی در مورد بندرعباس و آدم‌هایشان دارند که مردم اینجا خیلی پول‌دار و لارج می‌باشند. شهرستانی‌هایی که در شهر خود به خاطر 10 تومان از پول‌شان گذشت نمی‌کنند، وقتی می‌بینند بندرعباسی‌ها به راحتی از 500 تومان هم می‌گذرند، این سیستم طلبکاری را روی همه‌ی مسافرین اعمال می‌کنند و چون هر کدام از این راننده‌ها از دیاری به اینجا آمده اند و با ماشین شخصی هم مسافرین را جابه‌جا می‌کنند نمی‌توان کنترل درست و دقیقی روی آنها انجام داد. البته اگر کسی یا نهادی باشد که بخواهد به طور جد کنترلی روی تاکسی‌ها و ماشین‌های مسافرکش داشته باشد. آنهایی که تاکسی‌ دارند هم روی کارت شناسایی خود که باید جلوی اتومبیل باشد و در معرض دید مسافرین تا اگر خطایی از آنها سر زد مسافر بتواند از او شکایتی کند، یا برعکس می‌گذارند که کسی نتواند ببیند یا چیزی روی شماره شناسایی ماشین می‌گذارند تا قابل رویت نباشد و طوری وانمود می‌کنند که اتفاقی کارت واژگون شده یا ....

دوم اینکه مردم شهر ما نمی‌دانم خوشبختانه یا بدبختانه خیلی راحت از حق‌شان می‌گذرند. این گذشت تنها در مورد200 یا 500 تومان کرایه ماشین نیست در خیلی از موارد دیگر نیز اینگونه است. و در طول زمان تبدیل به یک فرهنگ شده است. فرهنگی تخریبی برای بندرعباسی‌ها ، تا برای گرفتن حق‌شان دچار تردید باشند.

نظرات 10 + ارسال نظر
لاتیدان سه‌شنبه 3 دی‌ماه سال 1387 ساعت 08:29 ق.ظ

سلام
نثزتان روان تر شده
قربان تو

[ بدون نام ] سه‌شنبه 3 دی‌ماه سال 1387 ساعت 01:46 ب.ظ http://4130.blogfa.com

بی خیال.موتور را عشق است

سیاورشن سه‌شنبه 3 دی‌ماه سال 1387 ساعت 06:44 ب.ظ http://siavarshan.blogsky.com

معرکه ان! ایی خاصیت نه ئو منظورم متن تون!
مواظب بش چک نخواری!

وحدانی چهارشنبه 4 دی‌ماه سال 1387 ساعت 11:11 ق.ظ http://www.goranaz.blogsky.com/

سلام

به موضوع خوبی اشاره کردی
نه تنها در بندر بلکه تو میناب هم از این موارد دیدم

کسی هم نیست که بررسی کنه و به داد دل مردم برسه
به قول شما این تنها تو کرایه خلاصه نمیشه و موارد خیلی زیاد تر هست و مردم هم خوابن

شاد باشید

رحیمیان چهارشنبه 4 دی‌ماه سال 1387 ساعت 04:27 ب.ظ http://www.rahimian.blogsky.com/

سلام
آفران.
آخ که گل ادگو.
خاش بشی.

گن جیش کک پنج‌شنبه 5 دی‌ماه سال 1387 ساعت 01:53 ق.ظ

آره خیلی جالبه یه بار برامن یه قضیه تو یه روز سه بار تکرار شد ومن هربارعجلولانه بودم وشاید لارج هم

م.ذ پنج‌شنبه 5 دی‌ماه سال 1387 ساعت 01:45 ب.ظ

درود
لوپندی مردم اکنی : )

خارش یکشنبه 8 دی‌ماه سال 1387 ساعت 12:27 ب.ظ http://kharesh.blogsky.com

سلام !

خارش به روز شد :
سهراب سپهری از نگاه مرتضی ممیز !

پیرمرد دیریا دوشنبه 9 دی‌ماه سال 1387 ساعت 02:22 ب.ظ http://www.hormozpic.blogfa.com

سلام
مطلبت بجان
ولی گاهی اوقات برعکس این قضیه هم پیش اتا
باید نظارت به صورت کامل و مستمر انجام بشه!

فیه خالدون دوشنبه 23 دی‌ماه سال 1387 ساعت 01:59 ب.ظ http://sadra6553.blogfa.com

این ویژگی برجسته مردمان خطه جنوبه و سابقه تاریخی داره ُمثلا هیچ بندری توقع نداره که شهرداری یا استانداری حرفی از طرح های مناطق پرتراکم در اینجا بزنه و بگه که مترو باید برای بندرعباس پیش بینی بشه یا از نقش زیرگذرها و روگذرها در خیابانها و بلوار های بندرعباس صحبت کنه چون اصلا توی ذهن مردم اینجا گنجایش این مطلب بوحود نیامده که بندرعباس هم به شهرهای صنعتی و پرتراکم کشور پیوسته .
این از سادگی و خونگرمی مردمه که باعث شده کمتر مسافر و ایرانی خاطره بدی از سفر به این خطه داشته باشه.

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد