X
تبلیغات
نماشا
رایتل

مقاله هنرمند هرمزگانی مجید سرنی زاده به هفتمین جشنواره و سمپوزیوم تئاتر تجربی دانشگاه تئاتر شانگهای راه یافت.

به گزارش روابط عمومی گروه تئاتر کارگاه، درباره این جشنواره و سمپوزیوم بیان کرد: این مقاله با عنوان "  Theater should  be burned "  در هفتمین جشنواره و سمپوزیوم تئاتر تجربی دانشگاه تئاتر شانگهای ( Seventh  Shanghai International Experimental  Theater Festival  ) که بصورت سخنرانی ارائه خواهد شد پذیرفته شده است.

وی ادامه داد: دانشگاه تئاترشانگهای با پیشینه نزدیک به هفتاد سال فعالیت علمی و آموزشی در حوزه فرهنگ و هنرهای اجرایی با همکاری انستیتو بین المللی تئاتر برگزار کننده این رویداد فرهنگی است .

سرپرست گروه تئاتر و حرکت کارگاه هرمزگان با اشاره به شرکت کنندگان در این جشنواره بیان کرد: این رویداد فرهنگی شامل جشنواره سمپوزیوم تئاتر تجربی می باشد که درآن هنرمندان و نظریه پردازان و گروههای مطرح تئاتر تجربی از سراسر جهان حضور خواهند داشت.

سرنی زاده در خصوص محورهای این سمپوزیوم نیز عنوان کرد: توسعه تئاتر تجربی، تئاتر تجربی در بافت جهانی، ویژگی های تئاتر تجربی و مقایسه بین تئاتر چینی و غربی از محورهای اصلی این جشنواره است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: از فعالیتهای اخیر این دانشگاه در حوزه تئاتر تجربی می توان برگزاری کارگاه بین المللی با عنوان " به سوی تئاتر اودین "  را نام برد همچنین این جشنواره در تاریخ 11 لغایت 18 اکتبر ( 19 تا 26 مهرماه 1392 ) برگزار می شود.

این فعال هنری  با اشاره به اینکه  تنها نماینده ایران در این سمپوزیوم می باشد و برای نخستین بار در این رخداد مهم هنری شرکت کرده اظهار کرد: تولید مقالات در حوزه تئاتر تجربی به دلیل پیچیدگی های فنی در ایران بسیار کم است و بیشترین فعالیت این حوزه در زمینه های اجرایی صورت میگیرد و می طلبد که جامعه دانشگاهی تئاتر کشورمان در حوزه های نظریه پردازی تئاتر تجربی نیز ورود جدی تری داشته باشند .

سرنی زاده در مورد آغاز تئاتر تجربی در ایران نیز بیان کرد: آغاز این نوع نگاه به تئاتردر ایران به دهه 40 با اجرای هنرمندانی چون عباس نعلبندیان باز میگردد و بعد از انقلاب نیز آتیلا پسیانی و در حال حاضر کارگردانان جوان و خلاقی در این حوزه فعالیت دارند.

وی در مورد این نوع تئاتر در استان هرمزگان نیز عنوان کرد: جرقه تئاتر تجربی در استان با برگزاری کلاس های تئاتر تجربی مهدی عطایی دریایی در دهه 80 که همزمان با آخرین متد های روز تئاتر دنیا بود اغاز شد و گروه هایی مانند تی تووک ،کارگاه و مستاجران جدید در هرمزگان نیز در این زمینه اجراهایی را به روی صحنه برده اند.

سرنی زاده درباهر مقاله ارائه شده به این جشنواره اظهار کرد: در این مقاله از تبلیغات به عنوان یکی از چالش های پیش روی  تئاتر پرداخته، که سبب درگرگونی رابطه مخاطب و  اثر هنری شده است.

وی در مورد این معضل و جنبه های ان  ادامه داد: اول با تاکید بر اینکه  تبلیغات از امکانات هنر و بالاخص تئاتر برای فروش کالا بهره برداری می کند، ضرورت بازگشت تئاتر به ریشه هایی خود و بازتعریف عناصر مبنایی اش را نتیجه گرفته است.

این فعال هنری اضافه کرد: دومین وجه آن این است که چون تبلیغات تمامی شئون زندگی انسانها را تحت تاثیر و نفوذ خود دارد جامعه را تبلیغات زده و یا به تعبیری نمایش زده توصیف می کند که این جو سبب عدم توجه مخاطبان به تئاتر و تقلیل جایگاه قدسی تئاتر می شود همچنین درادامه به ضرورت توجه به حل این بحران ها در قالب یک نقشه راه برای تئاتر تجربی تاکید می شود.

گفتنی است: از سایر فعالیتهای بین المللی این هنرمند هرمزگانی می توان به شرکت در یازدهمین دوسالانه هنرهای حرکتی هند در سال 1389 با اجرای سه نمایش و شرکت در نمایشگاه و جشنواره دوسالانه هنرهای حرکتی دوسلدورف در سال 1391 اشاره کرد .

در همین باره:

خبرگزاری ایسنا

 خبرگزاری فارس

ایران تئاتر