جغد بندری
جغد بندری

جغد بندری

انتقاد صریح عبدالرضا کاهانی از وضعیت فیلمسازی در کشور

عبدالرضا کاهانی جز آن دسته فیمسازان پیشروی ایران است که همیشه آثارش با حاشیه همراه است. این فیلمساز 41 ساله  برای تازه ترین اثرش "استراحت مطلق" حاضر شد 16 مورد اصلاحیه هیئت داوران جشنواره سی سوم فیلم فجر را بپذیرد تا فیلمی 76 دقیقه ای را ارائه کند. به گفته خودش بعد از دو سال سکوت، لب به سخن گشوده و از عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتقاد کرده است که در ادامه گوشه ای از صحبت هایش را می خوانید:‌



  • نزدیک به دوسال با هیچ رسانه‌ای گفت‌وگو نکردم و خواستم تا با چهره‌ای جدید وارد شوم و از حواشی دوری کنم. با آقای ایوبی دیداری داشتم و در آن جلسه به او گفتم که آقایان سجادپور و شمقدری من را زیاد اذیت کردند و همه در جریان هستند. اما فکر می‌کنم مدیران بهتری نسبت به شما بودند. همان‌طور که تفاوت آقای‌احمدی‌نژاد و روحانی تنها در یک لبخند و اخم است. موافقم که وزیر ارشاد استیضاح شود اما نه به دلایلی که مجلس از آنها صحبت می‌کند، به این دلیل که از فیلمسازان دفاع نمی‌کند.
  • اجبار من را به اینجا رساند که در این جمع صحبت کنم. اساسا من به چهره‌ای تبدیل شده‌ام که مدام در حال گله‌کردن و اعتراض است. دوسال صحبت نکردم و قصد داشتم که این تعبیر برطرف شود اما آنقدر بی‌احترامی و بداخلاقی دیدم که احساس کردم نمی‌توانم حرف نزنم. 
  • اساسا جشنواره فیلم فجر جایی است که برای امثال من انتخاب غلطی است. ما نمی‌توانیم در افتتاحیه جشنواره نمایش ویژه‌ای داشته باشیم و حتی در اختتامیه. وقتی از اعتدال و امید زیاد صحبت می‌کنیم، لابد اصلا اعتدال و امیدی نیست که مدام در مورد آن در حال حرف‌زدن هستیم.
  •  من هیچ‌چیز در این سینما ندارم به جز یک اعتبار که باعث می‌شود نشست خبری فیلم من از دبیر جشنواره شلوغ‌تر شود.
  • در این میان کاهانی به برخی از ممیزی‌های فیلمش نیز اشاره کرده؛ مثل برهنه‌بودن بالاتنه برخی از بازیگران در سکانسی که فوتبال تماشا می‌کنند یا حضور رضا عطاران به‌ همراه همسرش که ظاهرا از نگاه ممیزان باید به‌نوعی زن‌ و شوهر بودن آنها مشخص‌تر باشد تا برخورد آنها در فیلم با یکدیگر دلیل موجهی داشته باشد.

منبع: +

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد