جغد بندری
جغد بندری

جغد بندری

یارانه چگونه عادلانه تقسیم خواهد شد؟

از وقتی بخاطر دارم مردم ما از گفتن درآمد واقعی خود به دیگران، حتا به دوستان نزدیک خود طفره رفته اند. این فرهنگ پنهان کاری درآمد، می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. بخشی مهم و اساسی آن به جنس باورهای نهادینه شده در خانواده های ایرانی باز می گردد. باورهایی مثل: "چشم زخم خوردن"، "چشم حسود به دنبال موفقیت های افراد بودن"، "فضول محله"، از یک طرف- و از طرف دیگر احساس خطری که نسبت به از دست دادن پولشان با گفتن واقعیت به آنها دست می دهد، و هزار و صد دلیل دیگر برای پنهان کاری درآمد واقعی افراد وجود دارد. 
اینها را نوشتم که بگویم حالا با توافق نهایی دولت و مجلس در خصوص حذف یارانه پردرآمد‌ها قرار شده است که یارانه درآمدهای بالای 2.5 میلیون تومان از سال آینده حذف شوند. 
قانون هدفمندکردن یارانه‌ها در زمستان ۱۳۸۷ به صورت لایحه از سوی دولت نهم ارائه شد و پس از مدت‌ها کش و قوس، با اعمال تغییراتی به تصویب  مجلس رسید. این لایحه قسمتی از طرح تحول اقتصادی می‌باشد که دولت احمدی‌نژاد آن را مطرح کرده‌است. در تاریخ 27 آذر 1387،  رئیس‌جمهوری ایران با حضور در تلویزیون، آغاز اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را رسماً اعلام کرد. او گفت که از صبح روز 28 آذر، حامل‌های انرژی، آب و نان در سراسر ایران با بهای جدید ارائه خواهند شد.

بر  اساس ماده 3 طرح کمیسیون تلفیق از سال 94 به بعد، چهار گروه می‌توانند یارانه دریافت کنند:
1ـ کلیه خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی 
2ـ‌ عشایر و خانوارهای ساکن روستاها
3ـ کلیه بازنشستگان کشوری و تأمین اجتماعی مشروط به اینکه حداکثر مستمری تا 2.5 میلیون باشد.
4ـ‌ کلیه خانوارهایی که برای سازمان هدفمندی احراز شده و درآمد ماهانه آنها زیر 2.5 میلیون تومان است. 

چند سئوال اساسی

چگونه می توان مردمی که از گفتن درآمد واقعی خود  به نزدیکانشان طفره می روند را دسته بندی کرد؟

چگونه مردمی که بخاطر کمبود بودجه های جاری زندگی، منابع متعدد مالی دارند را دسته بندی می کنیم؟

چگونه خانواده های 10 نفره (در آمد 2.5 میلیون تومان) و خانواده 3 نفره (در آمد 2.5 میلیون تومان) را از دم یک تیغ می گذرانیم؟

چگونه ....

چگونه ....

چگونه ....

چگونه ....

چگونه ....

چگونه ....

چگونه ....

.........




نظرات 1 + ارسال نظر
دوست پنج‌شنبه 16 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 09:31 ق.ظ

قیمت های بنزین در ایران

هر لیتر بنزین در سال 1357 با نرخ یک تومان به فروش می‌رسید و دوسال بعد در سال 1359 دولت قیمت بنزین را به سه تومان افزایش داد که این نرخ تا سال 1368 ثابت ماند.

ایسنا نوشت: سال 1369 بنزین به نرخ پنج تومان در هر لیتر رسید که البته عرضه بنزین پنج تومانی تا سال 1373 ادامه یافت.

سال 1374 قیمت بنزین به دو برابر افزایش یافت و با قیمت 10 تومان عرضه شد. قبل از سال 1374 قیمت بنزین بعد از هر افزایشی چند سال ثابت می‌ماند اما از این سال به بعد بهای بنزین هر سال افزایش یافت.

بنزین با نرخ هر لیتر 16 تومان در سال 1376 تجربه شد و چهار سال بعد و به تدریج در سال 1380 این رقم به هر لیتر 38 تومان رسید.

قیمت بنزین با روندی صعودی در سال 1383 به 80 تومان برای هرلیتر رسید و بعد از سه سال، در سال 1386 با 20 تومان افزایش 100 تومانی شد.

اما پنج سال تمام، یعنی از خرداد 1386 تا خرداد 1391، بنزین 100 تومانی همراه باک‌ خودروهای ایرانی بود و بالاخره بر اساس این قانون که هر چیزی عمری دارد، عمر بنزین 100 تومانی هم با تمام خبرسازی‌ها و جنجال‌هایش در ماه‌های گذشته به پایان رسید و حالا باید در انتظار حداقل قیمت 400 تومانی برای بنزین باشیم.

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد