X
تبلیغات
رایتل



هیچ وقت نمی‌توانستیم به این راحتی وانمود کنیم که خیلی چیز می‌دانیم، بدون اینکه واقعاً چیزی بدانیم! ما به مطالب موضوعی و مرتبط در فیس‌بوک، توئیتر یا ایمیل‌های خبری نوک می‌زنیم و بعد آن‌ها را نشخوار می‌کنیم، تا مبادا به عنوان بی‌سوادان فرهنگی شناخته شویم. تا بتوانیم پست بگذاریم، نظر بدهیم و متن بفرستیم؛ طوری که انگار واقعاً دیده‌ایم، خوانده‌ایم، تماشا کرده‌ایم و گوش داده‌ایم. آنچه برای ما اهمیت دارد لزومن این نیست که واقعن این مطالب دست اول را مصرف کرده باشیم، بلکه فقط کافی است بدانیم چنین چیزهایی وجود دارند و درباره‌شان یک نظری داشته باشیم و بتوانیم در گفت‌وگوها شرکت کنیم.
ما به شکلی خطرناک به نوعی «تقلید از دانایی» نزدیک می‌شویم، دانایی‌ای که در واقع «الگوی جدیدی از نادانی» است.


- کارل تارو گرینفلد،‌ ژورنالیست ژاپنی: +