
امسال بیست و سومین جشنواره تئاتر استان هرمزگان
بود. جشنواره که زمانی شکوه خاصی داشت و آثار خلاقی در آن به اجرا در میآمد. هر
جشنواره با حداقل 15 نمایش خوب برگزار میشد. اگر چه بعضی از نمایشها نوآوری
آنچنانی نداشتند اما کار سنتی خود را به درستی و با دقت انجام میدادند. اما امسال بیشتر آثار نمایشی در جشنواره کیفیت لازم را نداشتند و جشنواره هر سال چه به لحاظ کمی چه به لحاظ کیفی از دست رفته است. حالا خیلی
از گروهها دوست دارند که کار خود را مستقیم به جشنواره فجر بفرستند یا نمایش را
برای اجرای عموم آماده کنند. یکی از دلایل عمده این حرکت، بیاعتمادی گروههای
تئاتری به داوران بازبین است. ترکیب داوری که خیلی از تئاترهای هرمزگان آن را قبول
ندارند. و البته دلایل قابل دفاعی هم دارند. آنها اعتقاد دارند که داوران با نگاه
غیر کارشناسی آثار را داوری میکنند. داورانی که شاید سالی یک بار هم کتابی مرتبط
با نمایش را مطالعه نمیکنند و اطلاعات تئاتریشان اصلن بروز نیست. داورانی که مدارک
مرتبط با نمایش ندارند و تنها نمایشهایی که میبینند همان نمایشهایی است که
سالانه آنها را بازبینی میکنند. میگویند یکی از داوارن بازبین (م.ع.ق) بعد از
اینکه نمایشی را بازبینی کرده شخصن به روی سن رفته و جای کاراکتر نمایش ایفای نقش
کرده و خواسته بازی کردن را به آن گروه بیآموزد!!! انجمن نمایش استان و اداره
ارشاد که متولین اصلی تئاتر هستند باید هر چه زودتر فکری به حال این اوضاع آشفته
تئاتر بکنند، وگر نه همین چراغ نیم سوز تئاتر استان هم به زودی خاموش میشود.
در همین باره
سهماردر همین باره
تئاتریکالدر همین باره
تاگ هرمزگانعکس مربوط به نمایش "کشفی برای ماندن در حصار بی حسی مرده" به کارگردانی رضا غریب زاده اجرا شده در جشنواره امسال
من هم به عنوان یکی از اهالی تئاتر نسبت به روند سنتی و سطحی بازخوانی متون و بازبینی آثار هنرمندان هرمزگان اعتراض دارم.
ما درخواست داریم که هر چه زودتر این مشکل اساسی اصلاح شود و کسانی آثار را بازخوانی و بازبینی کنند که سواد لازم جهت درک آثار را داشته باشند.
با توجه به اینکه اهل فن در هرمزگان کم نیست چرا باید اشخاصی که دغدغه تئاتر ندارند و همچنین رابطه خوبی با نمایش ندارند آثار را بازبینی کنند؟
خاموش؟؟؟این جراغ و به زودی می شکونند...
پارسال ما بجه های بندر لنگه کاری به اسم فقط کف همش همین و در جشنواره بیست و دوم میناب داشتیم اگر از بندرلنگه فقط یک گروه نبود همین کار رو هم آقایان داوران بازبین رد میکردند/جالبتر این بود که داور ها برای تایید کردن کار شرط گذاشته بودن که شیوه اجرایی تون که دو سویه بود و تغیر بدین وگرنه کارتون و رد میکنیم.
به همه چیز دیدیم گیر بدن اما سلیقه شخصی رو دیگه ندیدیم دخیل کنند...وضعیت بیشتر از اینکه مینویسیم خرابه باید یه فکر اساسی کرد...این حرف من و شخصی نگیرین ولی احساس میکنم از وقتی ممد سایبانی رفت وضع تاتر بد شد حتی داور های خود جشنواره ها هم مشخص نیست بر چه معیار های انتخاب میشن/ مثلا حسن دادشگر خودشم دیگه از جشنواره ضامن آهو خسته شده ولی باز هر ساله این آقا وجود داره...مجید جان متشکر که این پست و گذاشتی خدا کنه تاثیر داشته باشه
سلام مجید جان
بامطلبی در این مورد به روزم
با تشکر از شما عزیز ... امیدواریم تاثیرگذار باشه
سلام
وقتی در دانشگاه کسی که باید نمایشنامه رو تایید کنه میگه تماشاگر نمی فهمه چه باید کرد ؟
یه پیشنهاد : جناب جمشیدی به دلیل این که مخاطب وبلاگ شما زیادن یه پست بنسی که هر کس پیشنهادی بی اصلاح ای اوضاع ایشه ارائه بکنت که اولیش خودم اگم : اگه همه وا هم هماهنگ بشن و کسی کاری بی اجرا تو جشنواره ندیت شاید تاثیر ایبشت
سلام هع فقط بازبینی
من ازاین اوضاع بشدت
[:S0
18:]
تغییر رویکرد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی که به جرات ده ها سال از وضعیت موجود تئاتر استان و استعداد ها و پتانسیل حال حاضر تئاتر عقبه به ضرورت بین همه هنرمندان تئاتر احساس شده و مطئمن باشید که اگه تغییری اتفاق نیافته حتما تبعاتی خواهد داشت غیر قابل کنترل.
با مطلبی در همین خصوص بروزم
http://sahmar62.blogsky.com/1390/08/03/post-58/
اعتراض یک هنرمند تئاتر
http://theatricals.blogsky.com/1390/08/03/post-34/
اعتراض عیسی صادقی به ضعیف بودن جشنواره تئاتر استانی
سلام
آیا دیکتاتور هنرمند است؟
نظر بدید