مقاله هنرمند هرمزگانی مجید سرنی زاده به هفتمین جشنواره و سمپوزیوم تئاتر تجربی دانشگاه تئاتر شانگهای راه یافت.
به گزارش روابط عمومی گروه تئاتر کارگاه، درباره این جشنواره و سمپوزیوم بیان کرد: این مقاله با عنوان " Theater should be burned " در هفتمین جشنواره و سمپوزیوم تئاتر تجربی دانشگاه تئاتر شانگهای ( Seventh Shanghai International Experimental Theater Festival ) که بصورت سخنرانی ارائه خواهد شد پذیرفته شده است.
وی ادامه داد: دانشگاه تئاترشانگهای با پیشینه نزدیک به هفتاد سال فعالیت علمی و آموزشی در حوزه فرهنگ و هنرهای اجرایی با همکاری انستیتو بین المللی تئاتر برگزار کننده این رویداد فرهنگی است .
سرپرست گروه تئاتر و حرکت کارگاه هرمزگان با اشاره به شرکت کنندگان در این جشنواره بیان کرد: این رویداد فرهنگی شامل جشنواره سمپوزیوم تئاتر تجربی می باشد که درآن هنرمندان و نظریه پردازان و گروههای مطرح تئاتر تجربی از سراسر جهان حضور خواهند داشت.
سرنی زاده در خصوص محورهای این سمپوزیوم نیز عنوان کرد: توسعه تئاتر تجربی، تئاتر تجربی در بافت جهانی، ویژگی های تئاتر تجربی و مقایسه بین تئاتر چینی و غربی از محورهای اصلی این جشنواره است.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: از فعالیتهای اخیر این دانشگاه در حوزه تئاتر تجربی می توان برگزاری کارگاه بین المللی با عنوان " به سوی تئاتر اودین " را نام برد همچنین این جشنواره در تاریخ 11 لغایت 18 اکتبر ( 19 تا 26 مهرماه 1392 ) برگزار می شود.
این فعال هنری با اشاره به اینکه تنها نماینده ایران در این سمپوزیوم می باشد و برای نخستین بار در این رخداد مهم هنری شرکت کرده اظهار کرد: تولید مقالات در حوزه تئاتر تجربی به دلیل پیچیدگی های فنی در ایران بسیار کم است و بیشترین فعالیت این حوزه در زمینه های اجرایی صورت میگیرد و می طلبد که جامعه دانشگاهی تئاتر کشورمان در حوزه های نظریه پردازی تئاتر تجربی نیز ورود جدی تری داشته باشند .
سرنی زاده در مورد آغاز تئاتر تجربی در ایران نیز بیان کرد: آغاز این نوع نگاه به تئاتردر ایران به دهه 40 با اجرای هنرمندانی چون عباس نعلبندیان باز میگردد و بعد از انقلاب نیز آتیلا پسیانی و در حال حاضر کارگردانان جوان و خلاقی در این حوزه فعالیت دارند.
وی در مورد این نوع تئاتر در استان هرمزگان نیز عنوان کرد: جرقه تئاتر تجربی در استان با برگزاری کلاس های تئاتر تجربی مهدی عطایی دریایی در دهه 80 که همزمان با آخرین متد های روز تئاتر دنیا بود اغاز شد و گروه هایی مانند تی تووک ،کارگاه و مستاجران جدید در هرمزگان نیز در این زمینه اجراهایی را به روی صحنه برده اند.
سرنی زاده درباهر مقاله ارائه شده به این جشنواره اظهار کرد: در این مقاله از تبلیغات به عنوان یکی از چالش های پیش روی تئاتر پرداخته، که سبب درگرگونی رابطه مخاطب و اثر هنری شده است.
وی در مورد این معضل و جنبه های ان ادامه داد: اول با تاکید بر اینکه تبلیغات از امکانات هنر و بالاخص تئاتر برای فروش کالا بهره برداری می کند، ضرورت بازگشت تئاتر به ریشه هایی خود و بازتعریف عناصر مبنایی اش را نتیجه گرفته است.
این فعال هنری اضافه کرد: دومین وجه آن این است که چون تبلیغات تمامی شئون زندگی انسانها را تحت تاثیر و نفوذ خود دارد جامعه را تبلیغات زده و یا به تعبیری نمایش زده توصیف می کند که این جو سبب عدم توجه مخاطبان به تئاتر و تقلیل جایگاه قدسی تئاتر می شود همچنین درادامه به ضرورت توجه به حل این بحران ها در قالب یک نقشه راه برای تئاتر تجربی تاکید می شود.
گفتنی است: از سایر فعالیتهای
بین المللی این هنرمند هرمزگانی می توان به شرکت در یازدهمین دوسالانه هنرهای
حرکتی هند در سال 1389 با اجرای سه نمایش و شرکت در نمایشگاه و جشنواره دوسالانه
هنرهای حرکتی دوسلدورف در سال 1391 اشاره کرد .
در همین باره:
مراکز فروش بلیت
گالری موسیقی کوک. مجتمع ستاره شهر . طبقه اول 09177631813
آموزشگاه موسیقی لیوا : چهارراه دانشگاه، بالای پرده سرای کاخ
استریو امین شعبه 1 _حد فاصل بین شاه حسینی و میدان قدس
آموزشگاه موسیقی کلیز : روبه روی پمپ بنزین شهر نمایش ساختمان آتیه سازان
آموزشکاه موسیقی نگارستان : هتل هرمز به سمت فاطمیه جنب عکاسی ساسان
عینک بیست : بلوار سید جمال الدین اسدابادی بعد از چهارراه فاطمیه
پیتزا دومینو : بلوار ساحلی ، انتهای بلوار طالقانی
ترانههای این آلبوم همگی از سروده های منصفی است. ترانههایی که در بستر خود دغدغههای اجتماعی این جغرافیا را بازگو میکند و آرام و ساده از تنهایی انسان معاصر با تو سخن میگوید, بیآنکه شعار زده شود سیاست را به چالش می کشد و جهانی آرمانی را برایت به تصویر می کشد و در خلوتهای عاشقانهاش تو را مهمان میکند. کسانی که ترانههای آشنای منصفی را شنیدهاند وقتی با ترانههای آلبوم "روزون رفته" برخورد میکنند متوجه یک رشد مثال زدنی در ترانهسرایی منصفی خواهند شد. میشود گفت تمامی ترانههای انتخاب شده در محدودی زمانی میباشد که ترانهسرا دارای جهان بینی خاص خودش است و سرایش زلالی دارد.