جغد بندری
جغد بندری

جغد بندری

به بهانه‌ی 18 سال رفتنِ رامی

ابراهیم منصفی از سال 77 برای من آغاز شد و از آن روز به بعد همیشه و هر روز در وجود من جاری است. 
مطالعه منصفی به عنوان کسی که توانسته به سادگی در تارپود مردم هرمزگان نفوذ کند نباید یک جانبه باشد، او دارای ابعاد گسترده ای است که باید از نو خوانش شود. 


یک زمانی او را در تئاتر بازخوانی کرده‌ام، گاهی بر ترانه‌هایش عکس می‌ساختم، زمانی چون مخدر در تنهایی مصرف‌اش می‌کردم، گه‌گاهی همراه با زمزمه‌هایش قیام می‌کردم و نماز می‌خواندم  و حالا  وجود سخت و سنگ‌ام را با دریایی آشنا مطهر می‌کنم... دریایی که می‌تواند آمیزش من و رامی را درک کند و سوگند ماندنم شود، حالا که بهار آمدن دریا نزدیک به رفتن رامی هم هست با تقدیر مهربان ترم ...



مسابقات والیبال قهرمانی نوجوانان جهان از ایران گرفته شد

فدراسیون والیبال ایران می گوید؛ فدراسیون جهانی با ارسال نامه‌ای میزبانی مسابقات والیبال قهرمانی نوجوانان جهان را از ایران گرفته و به آرژانتین واگذار کرده است. دلیل این کار رسما در وبسایت فدراسیون والیبال ایران اعلام نشده؛ اما رئیس این فدراسیون معتقد است راه ندادن زنان به ورزشگاه‌ها عامل اصلی این تصمیم بوده است. 
منبع: BBC

مراسم نکوداشت خلیفه بابا غلامشاه مارگیری برگزار شد

مصاحبه هومن کرمی خبرنگار خبرگزاری ایرنا با دکتر مریم قرسو


بازدید از منزل خلیفه بابا غلامشاه مارگیری


مراسم نکوداشت خلیفه بابا غلامشاه مارگیری


سخنرانی استاد علی رضایی پژوهشگر و فرهنگ شناس هرمزگانی 


مراسم نکوداشت خلیفه بابا غلامشاه مارگیری


سخنرانی علیرضا درویش نژاد مدیر کل فرهنگ و ارشاد هرمزگان


اجرای علیرضا ملاحسینی موزیسین هرمزگانی در مراسم نکوداشت خلیفه بابا غلامشاه مارگیری


مراسم نکوداشت خلیفه بابا غلامشاه مارگیری


سخنرانی دکتر مریم قرسو در مراسم نکوداشت خلیفه بابا غلامشاه مارگیری


اجرای پسران بابا غلامشاه مارگیری 


سخنرانی مرتضی صفا روزنامه نگار حوزه موسیقی هرمزگان 


تقدیر از خانواده خلیفه بابا غلامشاه مارگیری


برنامه‌های مراسم نکوداشت خلیفه بابا غلام مارگیری اعلام شد

امروز ساعت 17 مراسم نکوداشت خلیفه بابا غلام مارگیری در روستای بندزرک میناب با حضور رئیس خانه موسیقی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد هرمزگان، دکتر مریم قرسو و جمعی از هنرمندان و مردم فرهنگ دوست هرمزگان برگزار می‌شود. 

در این مراسم خانواده خلیفه مارگیری و علیرضا ملاحسینی اجرا برنامه می کنند و پیروز ارجمند (رئیس خانه موسیقی وزارت فرهنگ)، علیرضا درویش نژاد (مدیر کل فرهنگ هرمزگان) و دکتر مریم قرسو (پژوهشگر موسیقی اقوام) درباره بابا غلام مارگیری سخنرانی می‌کنند. 

روستای بندزرک 20 کیلومتری شهرستان میناب در هرمزگان قرار دارد. 
حرکت ساعت 14 از جلو اداره فرهنگ و ارشاد هرمزگان

حرف‌های حسن روحانی در سالگرد تشکیل دولت تدبیر و امید

ما باید اختلافات را کنار بگذاریم و به یکدیگر کمک کنیم تا رونق اقتصادی آغاز شود. شما می‌دانید روزی که دولت کار خود را آغاز کرد، از رشد و رونق اقتصادی خبری نبود‌ و آمارهای اقتصادی نشان می‌داد که در سال ٩١ نزدیک به منفی هفت درصد رشد داشتیم و این آمار یعنی رکود عمیق، حتی در سال ٩٢ هم رشد ما منفی بود.

در سال ٩٣ دو یا سه‌میلیون تن گندم کمتر وارد کردیم و امسال هم گندم کمتری وارد خواهیم کرد. وابستگی نیازمندی‌های کشاورزی ما به بیگانه کاهش پیدا کرده و ما روی پای خود ایستاده‌ایم. ما هشت میلیارد دلار مواد غذایی کمتری وارد کردیم.

ما قادر هستیم کشور را در مسیر توسعه قرار دهیم. دیگران آمدند در مسیر مسابقه بر پای ملت ایران زنجیر نابجای تحریم انداختند، اما ما نمی‌گذاریم زنجیر ادامه پیدا کند...


 

به‌خاطر تحریم‌ها هرجنسی که از خارج به دست شما می‌رسد، حداقل ١٠ تا ١٥ درصد گران‌تر است. یعنی این پول از جیب شما داده شده است. آنها که می‌گویند تحریم مهم نیست‌، گویی از جیب مردم بی‌خبر هستند.

 

این دولت در گوشه‌ای ننشسته تا دیگران در مذاکرات هسته‌ای در برابر هدف حق ما تسلیم شوند یا منتظر بنشیند تا تحریم‌ها برطرف شود بلکه از همان روز آغازبه‌کار و در شرایط تحریم برای ارتقای رفاه و خدمات اجتماعی به مردم با حمایت خود مردم گام برداشته و به پیش می‌رود.

ما با کمک مردم در سازمان ملل و شورای امنیت یعنی همان‌جاها که تحریم‌های ظالمانه علیه ما وضع شد، رفته و همان‌جا تحریم‌ها را لغو می‌کنیم. ما در تهران نمی‌نشینیم و شعار دهیم.

 

ما همچنین ملتی شاد و مردمی زنده می‌خواهیم. در این استادیوم ورزشی وقتی نام امام هشتم برده می‌شود روحتان پرواز می‌کند و احساسات خود را نشان می‌دهید و اینجا سراسر معنویت و اخلاق می‌شود. همین‌جا اگر قطعه موسیقی نواخته شود و شما شاد شوید اشکالی دارد؟ مگر ما با شادی مردم مخالفیم. ما در روزش خوشحالی می‌کنیم و به‌روزش هم اشک می‌ریزیم، ما در ١٩ و ٢١ رمضان اشک می‌ریزیم و ١٥ رمضان شادی می‌کنیم. ما ملتی رشید و شاد می‌خواهیم. موسیقی، ادب‌، فرهنگ و شعر از سرزمین ایران و خراسان شمالی‌ به کل آسیای مرکزی‌، قفقاز و سایر مناطق رسوخ کرده است.

 

برای برداشتن تحریم‌ها تلاش می‌کنیم، اما در برابر هیچ ابرقدرتی سر خم نخواهیم کرد و ما فقط در برابر خداوند سر تعظیم فرود می‌آوریم.

 

 

 

 

مریم قرسو مهمان ویژه نکوداشت بابا غلام مارگیری


مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان از حضور مریم قرسو فارغ التحصیل دکترای اتنوموزیکولوژی در مراسم نکوداشت بابا غلام مارگیری خبر داد. 
به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان، علیرضا درویش‌نژاد اظهار داشت: مریم قرسو دکترای اتنوموزیکولوژی از دانشگاه نانتر پاریس سال‌هاست که درمورد موسیقی هرمزگان و بطور ویژه بر موسیقی زار و استاد مارگیری کار کرده است و رساله دکترایش را با عنوان "از پریشانی تا تشرف" به موضوع آیین زار در هرمزگان و موسیقی به کار رفته در این مراسم اختصاص داده است. 
درویش‌نژاد افزود: دکتر قرسو استاد دانشگاه هنر تهران است و به طور ویژه بر شناخت موسیقی اقوام در ایران تحقیق و پژوهش می‌کند و حضور وی در این مراسم می‌تواند سر آغاز همکاری هنرمندان هرمزگانی با این پژوهشگر برجسته باشد. 
مدیر کل فرهنگ و ارشاد هرمزگان یاد آور شد: دکتر مریم قرسو علاوه بر موسیقی، آیین‌های نمایشی استان هرمزگان را مورد پژوهش قرار داده است و در رساله‌ی کارشناسی ارشدش با عنوان "موسیقی و تئاتر " به روی نمایش "شوشی‌ها" در جزیره قشم کار و تحقیق کرده است. 
گفتنی است: مراسم نکوداشت بابا غلام مارگیری با حضور دکتر پیروز ارجمند، رئیس مرکز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ساعت 17 روز سه شنبه 26 خرداد ماه در سالن ورزشی روستای بندزرگ میناب محل زندگی زنده یاد غلام مارگیری برگزار می‌شود.

24 خرداد

24 خرداد روزی بود که مردم با کورسویی امید در چشمانشان و با دستانی مردد و خسته، رای خود را به صندوق حسن روحانی ریختند. از آن روز 730 روز گذشته و در طول این مدت گاهی امید مردم بیشتر و گاهی کمتر شده؛ اما موضوع ملموس این است که دولت هنوز به ثبات نرسیده و همچنان دارد با نیروهای پیدا و پنهانی زورآزمایی می‌کند. 


دولت تدبیر و امید بخش زیادی از ظرفیت و انرژی خود را صرف بهبود روابط بین‌الملل کرده که هنوز به نتیجه نرسیده است و وزارت خانه‌های مهم دولت در انتظار رفع تحریم‌ها به حالت نیمه تعطیل در آمده‌اند. 

دولت تنها در بخش بهداشت و درمان موفق شده تحول ایجاد کند و نظام سلامت را تا حدی رو به بهبودی ببرد و در حوزه‌های دیگر عملکرد قابل دفاعی نداشته است. 


باید تا نتیجه مذاکرات و انتخابات مجلس شورای اسلامی منتظر بمانیم شاید جوانه‌های امید در وجودمان نمو کند و بوته شود. 


سه خبر ورزشی هرمزگان

  • امیر علیدادزاده از هرمزگان به تیم ملی دعوت شد


امیر علیدادزاده از هرمزگان قهرمان دوم مسابقات کشوری تکواندوی ایران در وزن 24 کیلو شد. او همچنین  به عنوان بهترین بازیکن خردسال به تیم ملی خردسالان تکواندوی کشور دعوت شده است. 


  • سه هرمزگانی در جمع مربیان برتر فوتبال کشور


گردهمایی بزرگ تجلیل از مربیان برتر فوتبال ایران همزمان با هفته فرهنگی شازند در شهر مهاجران برگزار و در پایان از سه مربی برتر هرمزگانی حمیده سلطانی، عباس روزپیکر و محمد کریمی به عنوان مربیان برتر فوتبال هرمزگان تجلیل به عمل آمد.


  • دو هرمزگانی به اردوی تیم ملی امید دعوت شدند


محمد خاکپور سرمربی تیم ملی امید ایران اسامی بازیکنان دعوت شده به اردوی تیم ملی امید را معرفی کرد که در آن نام محمد امین درویشی و ایمان سلیمی از استان هرمزگان به چشم می خورد. اردوی تیم ملی امید از 18 الی 26 خرداد در کشور ترکیه برگزار خواهد شد. 




صنایع دستی هرمزگان _ به مناسبت روز جهانی صنایع دستی

  استان هرمزگان در گذشته دارای انواع صنایع دستی و کارگاهی بوده که اکنون در غبار فراموشی فرو رفته است. در همین رابطه آشنایی با یکی از این  میراث‌های تاریخی جالب خواهد بود.

گروگ نام روستایی است در منطقه بیابان (شهرستان سیریک) استان هرمزگان که تا پنجاه سال قبل به مرکز پارچه بافی حوزه خلیج فارس و دریای عمان معروف بود چرا که بیش از یکصد کارگاه پارچه بافی خانگی در این روستا شبانه روز به بافتن انواع چادر و عبا و لنگ و...از پشم شتر یا نخ مشغول بودند و اکنون از آن شکوه جز یک دستگاه پارچه باقی باقی نمانده است.

عکس مربوط به حاج ابراهیم آذرطوس یکی از آخرین بازماندگان این صنعت ارزشمند بود که اینک چشم از جهان فروبسته است.

محمد ذاکری (وبلاگ نویس – لاتیدان)