جغد بندری
جغد بندری

جغد بندری

مناطق گردشگری گاوبندی را ثبت کنید پیش از آنکه صنایع آنها را تسخیر کنند


محسن رنانی در همایش " اولین گفتگو برای توسعه پایدار شهرستان گاوبندی " با اشاره به ظرفیت گردشگری منطقه گفت: تبن، نایبند، دره‌های آبرفتی و ... همه از ظرفیت‌های بی‌نظیر منطقه گاوبندی است؛ این مناطق را ثبت کنید پیش از آنکه صنایع آنها را تسخیر کنند.


استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان با بیان اینکه توسعه فقط ایجاد کارخانه نیست گفت: سرمایه‌گذاری قاعده دارد، صنعت پترو شیمی اگر می‌آید باید فیلتر داشته باشد و این فلزها نباید در عسلویه باشند، هم صنعتی شوید هم توسعه بیابید.

وی ادامه داد: همه نیازمند صنعت هستیم اما صنعت باید هزینه‌هایش را بدهد، احیا محیط زیست وظیفه صنعت است .

این اقتصاددان گفت: قهر نکنید گفتگو کنید، گفتگو لازمه دستیابی به توسعه است.


وی افزود: برای ورود به گفتگو باید به طرف مقابل حق متفاوت اندیشیدن و اندیشه مخالف داشتن را داد.


رنانی خاطر نشان کرد :گفتگوی مداوم کارشناسان، مقامات و نخبگان  و همچنین گفتگوی امامان جمعه؛ ارتباط با نمایندگان و رهبران مذهبی و اجتماعی گامی مهم در تحقق توسعه منطقه است.


استاد تمام دانشگاه اصفهان با تاکید بر این که توسعه لزوما خرج کردن نیست افزود: بیشتر پول‌هایی که خرج می‌کنیم، هزینه‌های توسعه نیافتگی است.


وی خاطر نشان کرد: بعد اقتصادی توسعه همان  نوسازی است که رفاه را به دنبال می‌آورد ولی همراه با رضایت و آرامش نیست، اما بعد فکری توسعه، مدرنیته یا نوگرایی است ، اگر توسعه تنها توسعه مادی باشد می‌تواند قاتل ما باشد اما توسعه فکری قدرت را به همراه دارد.


نویسنده کتاب " بازار یا نا بازار " اخلاق توسعه و اخلاق شهروندی را همان تقوای مدرن خواند و تسریح کرد: توسعه باید در فکر ما اتفاق بیوفتد.


رنانی تاکید کرد: بخشی از هزینه‌هایی که شهرداری می‌کند در نتیجه این است که توسعه فکری رخ نداده است.

این نظریه پرداز حوزه اقتصاد، پول مفت نفت را عامل فساد خواند و گفت : طی 10 سال گذشته 1000 میلیارد ریال درآمد نفتی داشتیم اما لبخندی بر لبانمان ننشست.


وی بخشی از خرابی‌ها را مرتبط با نمایندگان خواند و افزود :توسعه نامتوازن و ناپایدار از چانه زنی‌ها و عدم درک مناسب نماینده‌ها و مدیران ما از توسعه رخ می‌دهد.


نویسنده کتاب " چرخه های افول اخلاق و اقتصاد " با یادآوری اینکه  دیگر عمر دولت نفتی به سرآمده ادامه داد: اکنون کل درآمد نفت و مالیات 175000 میلیارد تومان است که این میزان شامل خرج‌های معمول مثل حقوق بازنشستگی و یارانه‌هاست.

رنانی گفت: باید سقوط قیمت نفت را به فال نیک گرفت چرا که توسعه نامتوازن نتیجه‌ای جز بیماری، آلودگی و سرطان نداشته است.


وی که پیشتر در  کتاب "مناقشه اتمی" پایان عصر نفت را پیش‌بینی کرده بود تاکید کرد: سیاست‌های غرب بر مبنای رفتن به سوی انرژی پاک است و این نقطه پایانی برای انرژی‌های فسیلی است.


استاد تمام دانشگاه اصفهان هوش اجتماعی را لازمه رسیدن به توسعه دانست و افزود : توسعه با نقاشی، کاردستی، تئاتر، ورزش  و  ... بدست می‌آید نه ریاضی و فیزیک.


رنانی توسعه را یک مسأله هویتی خواند و گفت: مسأله توسعه مسأله نهادهای مدنی است و مسأله امنیتی نیست .

وی با اشاره به صنعتی شدن منطقه پارسیان در آینده گفت: روند سرمایه‌گذاری ملی را نمی‌شود متوقف کرد چرا که کشور به دنبال ایجاد رشد و اشتغال است، اما می‌توان تعامل مثبت در جامعه و گفتگو بین مقامات و نخبگان را راه حل مناسبی دانست.


این اقتصاددان ادامه داد: نه سکوت کنید نه پرخاش کنید بلکه از ظرفیت‌های قانونی و حقوقدان‌ها استفاده کنید زیرا قانون فصل الخطاب برای توسعه است.


منبع: [فارس]

 

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد