جغد بندری
جغد بندری

جغد بندری

نوشته مرتضا نیک نهاد در مورد نمایش " خانواده وینگفیلد"

 
  مصائب وینگفیلد و خانواده جمشیدی
۱: نمایش "خانواده وینگفیلد" به کارگردانی مجید جمشیدی اجرای عموم‌اش را پس از پنج اجرا هفته پیش در سالن فرهنگ فرهنگسرای طوبا به پایان رساند. نمایشی که حاصل نمایشنامه مشهور تنسی ویلیامز یعنی "باغ وحش شیشه‌ای" است. اثری دغدغه‌مند و رئالیستی، آنگونه که جمشیدی پیش از بر روی صحنه رفتن نمایش تاکید داشت. برای آنکه بازیگران اثرش بازی واقع‌گرایی ارائه دهند و تماشاگر با آدم‌های قصه‌ی "خانواده وینگفیلد" همراه شود زمان زیادی گذاشته است. باغ وحش شیشه ای یا به روایت مجید جمشیدی "خانواده وینگفیلد" نمایشنامه‌ای با پایبندی به جزئیات داستانی، شخصیت‌ها و روابط آنها در عین حال با شکل و زبانی آشنا برای مخاطب است. آنگونه که اگر خوب روایت شود تماشاگر تا پایان پلک نمی‌زند و به ساعتش نگاه نمی‌کند. ... 
 2 ."خانواده وینگفیلد" داستان خانواده‌ای سه نفری که در آستانه‌ی از هم پاشیدن است. فتحیه بقایی بازیگر کهنه کار تئاتر هرمزگان در نقش آماندا مادر تام و لورا در این اثر به ایفای نقش می‌پردازد. آماندا آنگونه که در نمایشنامه تنسی ویلیامز آمده زنی سلطه‌گر، زیبارو، خودشیفته و دلسوز است که در خیال خود در گذشته و دوران جوانی خود زندگی می‌‌کند، شخصیتی که فتحیه بقایی در جان بخشیدن آن ناموفق ظاهر شد. آماندا در روایت مجید جمشیدی پوسته‌ای از شخصیتی است که تنسی ویلیامز خلق کرده است بقایی با فریادهای گاه و بی‌گاه خود و انتقال احساس‌های آنی و بی‌اساس حتا در لحظاتی حرص تماشاگر را در می‌آورد. بقایی گاهی فراموش می‌کرد که تماشاگر با زنی توامان خودشیفته، دلسوز و کمی خنگ مواجه است او در تعریفی ساده زنی جیغ جیغو و خودشیفته بود. طراحی لباس نامناسب او این احساس را تشدید می‌کرد. بقایی عموما سعی می‌کرد از تسلطش بر روی صدا نهایت استفاده را ببرد؛ آنگونه که بازی با چهره‌اش عملا کارایی‌اش را از دست می‌داد، به اعتقاد نگارنده در فقدان فعلی بازیگری هرمزگان فتحیه بقایی بهترین گزینه برای قرار گرفتن در اتمسفر نمایشنامه‌ای با این حال و هوا بود. ... 
 3.جمشیدی نقش آفرینی مهمترین شخصیت این نمایشنامه یعنی تام را به علی رستمی واگذار کرده است. تام باغ‌وحش شیشه‌ای، اسیر مادر و خواهر کم‌توان خود است. او جان شیفته‌ی نوشتن و ادبیات و ماجراجویی‌ست. اما به ناچار بعد از رفتن پدر در خانه مانده و با کار در کارگاه کفش‌سازی تمامی استعداد و هیجان و بلندپروازی‌های ‌خود را به مرگ می‌‌سپارد.علی رستمی تنها بازیگر خانواده جمشیدی ست که تماشاگر پس از اینکه او در صحنه قرار می‌گیرد با او و قصه همراه می شود؛ هرچند که برخی‌ها معتقدند علی رستمی بدون استفاده از همه‌ی ظرفیت‌های بازیگری تئاتر فقط دیالوگ گفت. به زعم نگارنده رستمی در خدمت فضای رئالیستی نمایشنامه بود و به دور از ادا و اطوارهای مرسوم بازیگران تئاتر نزدیک‌ترین شخصیت ممکن به تام تنسی ویلیامز را نشانمان داد. رستمی اضافه بازی نمی‌کرد خودنمایی نمی‌کرد هرچند که گاها فراموش می‌کرد او یک کارگر است همان مسئله ای که فتحیه بقایی هم با آن مواجه بود. 
 4.همیشه فکر می‌کردم اگر قرار باشد باغ وحش شیشه‌ای در بندرعباس بر روی صحنه برود چه کسی قرار است شخصیت دخترکی خجالتی و منزوی که ارتباطی با دنیای واقعی و ضروریات آن ندارد را بازی کند. راضیه ذاکری آنقدر در نقش لورا فرو رفته که یقین پیدا می‌کنم کسی به استثنای خودش نمی‌تواند لورا را به این خوبی بازی کند. ذاکری به درستی از صدای خوبش استفاده می‌برد تا زیبایی‌های درونی‌اش را به رخ معلولیت مادر زادی‌اش بکشد. ذاکری که اتفاقا بازیگر پرتجربه‌ای نیست بدون در نظر گرفتن مناسبات بازیگری تئاتر شخصیت باور پذیری را در معرض دید تماشاگران قرار می‌داد هرچند ذاکری گاها فراموش می‌کرد لورا یک معلول است. به یقین درست‌ترین انتخاب جمشیدی کسی غیر از او نیست. 
 5. سرانجام می‌رسم به نامناسب‌ترین انتخاب برای این نمایش، مجید سرنی‌زاده. آنقدر از جیم اوکانر دور بود که با ورودش ما را با مجموعه‌ای از احساسات اغراق آمیز مواجه کرد آنگونه که تماشاگر را از فضای واقع گرایانه‌ی اثر پرت می‌کرد سرنی‌زاده آنقدر طراحی لباس بدی داشت که گاها تماشاگر جای اینکه نمایش را دنبال کند متوجه اشکال شلوار او بود . جیم اوکانر کارگر کارگاه کفش سازی است و مانند تام روحیات هنرمندانه‌ای دارد؛ اهل موسیقی ست، صدای خوبی دارد و اهل گفتگوست شخصتی که سرنی‌زاده فقط پوسته‌ای از آن را داشت آنقدر که فکر می‌کردم او همچنان در حال تمرین است. 
 6.مجید جمشیدی پیش از این تجربه کارگردانی اثری بلند را در کارنامه‌اش نداشته است اما خانواده‌ی وینگفیلد او اثری کم ادعا و قابل قبول بود، تماشاگر آن را پس نمی‌زد و تا انتها با نمایش همراه می‌شد. خانواده‌ی وینگفیلد تجربه نسبتا موفقی با توجه به ظرفیت‌های ناچیز هرمزگان در بازیگری ، طراحی صحنه، طراحی لباس و ... برای مجید جمشیدی به حساب می‌آید مشروط به اینکه او اشکالات عمده طراحی لباس و صحنه‌اش را رفع کند . یادمان نرود که در همین سالن نمایش‌هایی را در همان دقایق ابتدایی‌اش رها کرده و پیاده‌روی را به تئاتر ترجیح داده‌ایم.  
عکس: امیرحسین خورگویی

ششمین جشنواره عکس خبری دوربین دات نت

اسامی راه یافتگان به ششمین جشنواره عکس خبری دوربین.نت اعلام شد. به گزارش دوربین.نت از میان ۳۰۰۰ فریم عکس ارسالی توسط ۱۹۲ عکاس حاضر در جشنواره ۳۰ داور جشنواره ۱۰۳ عکس برتر جشنواره را در موضوعات مختلف انتخاب کردند.

امسال ششمین دوره این جشنواره است که ۱۸۶ نفر در بخش های سیاسی، فرهنگی و هنری، ورزشی، اجتماعی،‌ اقتصادی، بین‌الملل، ایرانگردی، مستنداجتماعی، تلفن همراه، مالتی‌مدیا،‌ فیلم و فتوبلاگ با هم رقابت کردند. این جشنواره از ۲۸ آبان تا ۴ آذر ۱۳۹۰ در تهران برگزار می‌شود.

 

:: راه یافتگان به بخش نمایشگاه

:: فرهنگ و هنر
اشرف طباطبایی / امید وهاب زاده / امیر عنایتی (2عکس) / حجت الله عطایی / زهرا استادزاده ( عکس) / سینا رشیدی / علی چاشنی‌گیر / مجید جمشیدی / مهدی توسلیان / میلاد بهشتی / مریم زرنگار ( 5عکس)

:: مستنداجتماعی
اشرف طباطبایی / امین ارجمند / بهزاد کوشان راد / حامد بارچیان / حمید صادقی / سامی حزنی / سینا رشیدی / طاهره عابدی / محمد رضایی / مختار حسین زاده / میلاد حدادیان

:: سفرهای دوربین.نت
احسان رافتی / حجت الله عطایی (2عکس) / حمزه محمدحسینی / سعید کیایی (2عکس) / محبوبه بوجار / محسن سعیدی / محمد نوروزی / مصطفی مصطفوی / منصور ملکی / نگار طاری / متین نوری

:: بین الملل
حمزه محمد حسینی / سروش جوادیان / علیرضا پورخان / محسن سعیدی / معصومه جوادی منش ( 2عکس) / مهدی تمیزی / مهدی حاجیوند / هادی آبیار / هادی صمدی ( 2عکس)

:: تلفن همراه
احمد صادقی / امیر عنایتی / سروش جوادیان / طاهره عابدی / علی اکبر قزوینی / فاطمه رحیمی

:: اقتصادی
امیر عنایتی ( 2 عکس ) / زهرا استادزاده / سعید چاووشی / سعید کیایی ( 2 عکس ) / سیدحسین رضوی / علیرضا حق‌وردی / مازیار اسدی / منصور معصومی /

:: ورزشی
پیام پارسایی / حجت الله عطایی / زهرا استادزاده / سپیده جاسبی / سجاد سعادت / سعید کیایی / مازیار نیک خلق / مدیار شجاعی‌فر / نعیم احمدی / هادی آبیار

:: سیاسی
احمد معینی جم / آیدین روشن ضمیر / حسین بهارلو / حمیدصادقی / عزیزالله مشفقی / علیرضا کرمی / فاطمه خوشبویی ( 2عکس ) / محمدعلی مریزاد / مصطفی حقگو ( 3 عکس ) / مهدی حاجیوند

:: اجتماعی
احسان رافتی / اشرف طباطبایی / امید وهاب زاده / سامی حزنی / سروش جوادیان (2عکس) / محسن سعیدی / محمد رضایی ( 5عکس) / محمدرضا دهداری (2عکس) / محمدعلی مریزاد / مونا تهرانی

گزارش تصویری از اجرای تئاتر "خانواده وینگفیلد" در بندرعباس

فتحیه بقایی در نقش آماندا وینگفیلد. علی رستمی در نقش تام وینگفیلد 

فتحیه بقایی در نقش آماندا وینگفیلد

فتحیه بقایی در نقش آماندا وینگفیلد. علی رستمی در نقش تام وینگفیلد 

راضیه ذاکری در نقش لورا وینگفیلد

علی رستمی در نقش تام وینگفیلد. فتحیه بقایی در نقش آماندا وینگفیلد

علی رستمی در نقش تام وینگفیلد. مجید سرنی زاده در نقش جیم اوکانر

مجید سرنی زاده در نقش جیم اوکانر. فتحیه بقایی در نقش آماندا وینگفیلد

راضیه ذاکری در نقش لورا وینگفیلد


سایز بزرگتر عکس ها را اینجا ببینید


"خانواده وینگفیلد" اثر جدید گروه تئاتر و حرکت کارگاه

 

گروه تئاتر و حرکت کارگاه در تازه‌ترین اجرای خود پس از پروژه بین‌المللی کاریزنو درAttakkalariBiennial2011 نمایشی  رابا عنوان خانواده وینگفیلد بر اساس نمایشنامه باغ وحش شیشه ای اثر تنسی ویلیامز به کارگردانی مجید جمشیدی جهت اجرای عموم در بندرعباس به روی صحنه می‌برد .این نمایش در  فصل اول اجرای خود پنج شب در  فرهنگسرای طوبی به روی صحنه خواهد رفت . فتحیه بقایی ،علی رستمی ،راضیه ذاکری و مجید سرنی‌زاده بازیگران این نمایش هستند .حضور افتخاری مهدی عطایی دریایی در نمایش و همکاری تعدادی از فعالان تئاتر استان از جمله افراد زیر در سایر بخش‌های این اثر جالب توجه  می‌باشد.

طراح صحنه : عیسی صادقی ، طراح لباس : گل‌نسا زارعی ،طراحی و اجرای نور : غلامرضا رحیمیان ، حامد رضوانی ،انتخاب موسیقی : ناصر منتظری ،طراح پوستر و بروشور : هما جمشیدی ،طراحی و اجرای گریم : رحیمه ایرانمنش ،منشی صحنه : سارا رنجبر ، پریسا جلالی،مدیر تدارکات : مهدی میرزاده ،ویدئو : رضا غریب‌زاده دریایی،... 

نمایش خانواده وینگفیلد از تاریخ بیست و یکم الی بیست و پنجم آبان ماه ساعت 18:30 در سالن فرهنگ اجرا خواهد شد .  محل های فروش بلیط نمایش: کانون فرهنگ دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس. انجمن هنرهای نمایشی هرمزگان. کانون تئاتر دانشگاه هرمزگان و قبل از اجرا در محل سالن. 

خبر مرتبط: +

آلبوم "نیمکت" فاضل پیش دو روز دیگر روانه بازار می‌شود

 

آلبوم نیمکت فاضل پیش دو روز دیگر روانه بازار می‌شود. نیمکت دومین آلبوم فاضل است که ۱۱ تراک دارد. فاضل پیش جدا از این دو آلبوم چند تک آهنگ را هم منتشر کرده که مورد استقبال عموم مردم قرار گرفته بود. در آلبوم نیمکت حسین گردین؛وحید حسن رضایی؛ابراهیم علوی؛محسن خاش؛سعید محبی و دوستان دیگری او را همراهی کرده اند. کنسرت فاضل قرار است بعد از ماه محرم و صفر در بندرعباس برگزار شود. فاضل پیش متولد ۱۳۶۴ بندرعباس است که ساز اصلی‌اش گیتار الکتریک است و توانایی نواختن عود؛ گیتار بیس و کیبورد را هم دارد.  

عکس:‌ مجید جمشیدی

اعتراض برخی از فعالان نمایش نسبت به برخورد داوران

 

واکنش برخی از هنرمندان به وضعیت تئاتر در هرمزگان

مجید سرنی‌زاده (رئیس پیشین انجمن نمایش و سرپرست گروه تئاتر کارگاه.بندرعباس): متاسفانه شعار تئاتر‌ برای‌ همه در بندرعباس دیگه چیزی نیست جز یک دروغ بزرگ . در حالی که بودجه‌های چند صد‌میلیونی برای جشنواره‌های مقطعی و بدون‌ بازده صرف می‌شه متاسفانه شاهد هستیم زمانی که پای ‌اجرا برای شهروندان پیش میاد نه پولی هست ُ نه سالنی هست...

ایسا صادقی:(کارگردان و سرپرست گروه تئاتریکال.بندرعباس): ۲۳ سال می‌گذرد و قرار نیست که به در آییم از آن روز و سال . و ما محکومیم به تنفس در هوای نمور و نمناک و کهنه ۲۳ سال پیش. و کسانی که از ناکجا آباد می‌آیند و در بیانیه هیاتی خود به ما حکم می‌کنند که چگونه بی‌اندیشیم -چگونه ببینیم و جگونه بگوییم. امان از دخیل نمودن سلایق و سیاست‌ها و فرافکنی در مورد اشخاص در قضاوتمان.اینگونه آرا -آرام آرام مشخصه‌ای شده است برای جشنواره تئاتر استانی هرمزگان .همه چیز این بیست و سه سالگی بچه گانه بود انگار...

بهنام پانیزه:(کارگردان و بازیگر. بندرلنگه): به همه چیز دیدیم گیر بدن اما سلیقه شخصی رو دیگه ندیدیم دخیل کنند...وضعیت بیشتر از اینکه می‌نویسیم خرابه باید یه فکر اساسی کرد...

بهروز عباسی دشتی:(بازیگر و عضو گروه تی‌تووک. بندرعباس):  من به عنوان یکی از اهالی تئاتر نسبت به روند سنتی و سطحی بازخوانی متون و بازبینی آثار هنرمندان هرمزگان اعتراض دارم. ما درخواست داریم که هر چه زودتر این مشکل اساسی اصلاح شود و کسانی آثار را بازخوانی و بازبینی کنند که سواد لازم جهت درک آثار را داشته باشند...

محمدرضا اقدسی(بازیگر تئاتر. میناب): دلم دارد برای تئاتر می‌سوزد. یه جلسه با بچه‌های تئاتری بزاریم... 

امان رنجبری (بازیگر تئاتر. رودان):آیا حضور افراد کاملا"سنتی و دور از صحنه و بطن نمایش می‌تواند ما را مجاب کند تجربه‌های نو و بکر را ببینیم ؟، و از دیدن نمایش‌های زیبا ،  وجد آید آیا می‌توان قبول کرد آیین و سنت را به همان شیوه و مرام قدیمی خودش ارائه کرد و نوگرایی و تکثرِگرایی شیوه‌های نوین تئاتر روز دنیا را به فراموشی سپرد؟ و آیا نمی‌توان راکد ماندن در همان مردابی که قرار نیست خون تازگی وحیات در آن جریان داشته باشد را تغییر داد... 

پیمان بخشی(بازیگر و عضو گروه تی تووک): من فقط متاسفم برای کسایی که سرشونو مثل کپک کردن زیر برف. از این طرف کار رد می‌شه از اون طرف همون کار برای بخش تجربه‌های نو که بخش مهم جشنواره فجر انتخاب می‌شه...
امیرحسین روح‌نیا(بازیگر و کارگردان.بندرعباس):
با توجه به اینکه اهل فن در هرمزگان کم نیست چرا باید اشخاصی که دغدغه  تئاتر ندارند و همچنین رابطه خوبی با نمایش ندارند آثار  را بازبینی کنند؟
محمود سلیمی (بازیگر تئاتر. بندرعباس): وقتی در دانشگاه کسی که باید نمایشنامه رو تایید کنه می‌گه تماشاگر نمی‌فهمه چه باید کرد ؟
 



گروه های نمایش هرمزگان داوران بازبین را قبول ندارند


امسال بیست و سومین جشنواره تئاتر استان هرمزگان بود. جشنواره که زمانی شکوه خاصی داشت و آثار خلاقی در آن به اجرا در می‌‌آمد. هر جشنواره با حداقل 15 نمایش خوب برگزار می‌شد. اگر چه بعضی از نمایش‌ها  نوآوری آنچنانی نداشتند اما کار سنتی خود را به درستی و با دقت انجام می‌دادند. اما امسال بیشتر آثار نمایشی در جشنواره کیفیت لازم را نداشتند و جشنواره هر سال چه به لحاظ کمی چه به لحاظ کیفی از دست رفته است. حالا خیلی از گروه‌ها دوست دارند که کار خود را مستقیم به جشنواره فجر بفرستند یا نمایش را برای اجرای عموم آماده کنند.  یکی از دلایل عمده این حرکت، بی‌اعتمادی گروه‌های تئاتری به داوران بازبین است. ترکیب داوری که خیلی از تئاترهای هرمزگان آن را قبول ندارند. و البته دلایل قابل دفاعی هم دارند. آنها اعتقاد دارند که داوران با نگاه غیر کارشناسی آثار را داوری می‌کنند. داورانی که شاید سالی یک بار هم کتابی مرتبط با نمایش را مطالعه نمی‌کنند و اطلاعات تئاتریشان اصلن بروز نیست. داورانی که مدارک مرتبط با نمایش ندارند و تنها نمایش‌هایی که می‌بینند همان نمایش‌هایی  است که سالانه آنها را بازبینی می‌کنند. می‌گویند یکی از داوارن بازبین (م.ع.ق) بعد از اینکه نمایشی را بازبینی کرده شخصن به روی سن رفته و جای کاراکتر نمایش ایفای نقش کرده و خواسته بازی کردن را به آن گروه بی‌آموزد!!!  انجمن نمایش استان و اداره ارشاد که متولین اصلی تئاتر هستند باید هر چه زودتر فکری به حال این اوضاع آشفته تئاتر بکنند، وگر نه همین چراغ نیم سوز تئاتر استان هم به زودی خاموش می‌شود.
در همین باره سهمار
در همین باره تئاتریکال
در همین باره تاگ هرمزگان

عکس مربوط به نمایش "کشفی برای ماندن در حصار بی حسی مرده" به کارگردانی رضا غریب زاده اجرا شده در جشنواره امسال