جغد بندری
جغد بندری

جغد بندری

یاد ناصر عبداللهی

29 آذر سالروز درگذشت ناصر عبداللهی خواننده ی نامی هرمزگان است. به همین بهانه نوشته ای که سالهای گذشته در مورد ناصر نوشته ام را اینجا باز نشر می کنم:


ناصر عبداللهی تا پیش از مرگش در بندرعباس هم طرفداران سرسختی داشت هم مخالفان سرسختی. اما پس از مرگش بسیاری مخالفان قدیم او تغییر موضع دادند و حالا هوادارانی منطقی‌اند. ناصر عبداللهی بیش از آنکه به شخص یا گروهی متکی باشد ،با اتکا به استعداد ذاتی‌اش توانست میان خواندگان پاپ ایران صاحب نام شود. ترانه می‌نوشت،آهنگ می‌ساخت ، موسیقی‌اش را تنظیم و اجرا می‌کرد و با حس مردم داری‌اش ، کنسرتش را می‌گرداند. توانایی‌های ناصر موجب شد تا پیش از هر هنرمند شهرستانی، روند مطرح شدن در پایتخت را طی کند و خیلی زود به ستاره پاپ آن روزهای موسیقی ایران تبدیل شود و چند آلبوم موفق و پرفروش را ارائه دهد. ناصر  جریانی بود در بستر منزوی هنرمندان هرمزگانی. او برخلاف برخی از هنرمندان بندرعباس روحیه‌ای اجتماعی داشت و هنر خود را در جامعه تعریف می‌کرد. (( عشق است )) -اولین آلبوم رسمی ناصر عبداللهی- به اعتقاد بیشتر کارشناسان موسیقی، بهترین آلبوم او است. ترکیب ناصر، محمدعلی بهمنی و پرویز پرستویی و حضور افرادی چون فریدون شهبازیان، محمدرضا عقیلی، محمدرضا چراغعلی، بهنام ابطهی، شادمهر عقیلی در این آلبوم در نوع خود متفاوت و جالب توجه است و همه اینها مهر تاییدی بر قابلیت های ویژه‌ای ست که  ناصر داشت. زمانی که خواننده‌های سرشناس  چون محمد اصفهانی. خشایار اعتمادی. امیر کریمی و  ...که بدون خلاقیت و با تقلید از دیگران  آلبوم‌های خود را روانه بازار بیمار موسیقی ایران می‌کردند، صدا و تکنیک ناصر نظر همه دوستدارن و منتقدان موسیقی پاپ را به خود جلب کرد . صدایی که  تنها به ناصر عبداللهی تعلق داشت. صدای جذاب ناصر خیلی زود در ایران از هر خانه،  اتومبیل و رستوارنی شنیده شد و بسیار طرفدار پیدا کرد. در آلبوم بعدی ناصر -"دوستت دارم" -عوام را بیشتر از خواص در نظر گرفته بود. آلبوم "دوستت دارم" با آهنگ ناصریا مشهور شد و خیلی‌ها از آن به بعد ناصر عبداللهی را با همین نام ناصریا  می‌شناختند. این اولین باری بود که در یک آلبوم رسمی بعد از انقلاب ترانه بندرعباسی خوانده می‌شد. و بدین ترتیب مردم با گویش بندرعباسی آشنا شدند و بعد از آن سهیل نفیسی، رضا صادقی، غلامرضا صنعتگر، کیوان توحدی، حسن پیغان و ... با خواندن ترانه‌های بندرعباسی تفاوت گویش بندرعباسی با بوشهری و خوزستانی را به مردم ایران شناساندند. ناصر عبداللهی هموار کننده‌ی راه دشوار خوانندگی در  پایتخت برای بندرعباسی ها بود. او بعد از این، دو آلبوم دیگر به نام‌های "بوی شرجی" و "هوای حوا" را روانه بازار کرد. که مورد استقبال مردم قرار گرفت  ناصر فرصت نکرد کارهای ضبط شده‌ی دیگرش را منتشر کند ،((ماندگار)) و(( رخصت ))مجموعه‌ای از کارهای آماده‌ی ناصر بودند که آلبوم ماندگار منتشر شده و آلبوم رخصت مراحل نهایی انتشار را طی می کند. ناصر عبداللهی در اوج شهرت و توانایی به دلایلی که برای برخی همچنان نامعلوم است از این دنیا رفت تا یک شمع دیگر هرمزگانی در سکوت خاموش شود.

مردم هرمزگان مثل هر سال چهارشنبه آخر صفر به دریا رفتند


گزارش ایرنا: بعد از ظهر چهارشنبه که آخرین چهارشنبه ماه صفر است ، محله ساحلی سوروی بندرعباس شاهد جمعیتی بود که از دیگر نقاط شهر خود را به این محل رساندند تا بر اساس باوری دیرین ،آرزوهای خود را با دریا در میان بگذارند و رنج و بیماری و اندوه و عزای سال را به اوبسپارند و از موج های خلیج فارس ،سلامتی بگیرند.

خانم شیبانی که به همراه دختر،عروس و نوه هایش به ساحل سورو آمده درین باره می گوید:از کودکی هرسال در این آیین شرکت کرده و به آن باور و اعتقاد دارد. 

خانم شمسایی نیز نکات دیگری از این آیین را بازگو کرده و می گوید:مردم سه بار به سمت دریا رفته و نیت می کنند و همزمان یک حبه قند یا شیرینی را به دریا انداخته و با گویش بندری می گویند:' شیرینی ما بِی تو ،شفای تو بِی ما' یعنی ما برای تو شیرینی آورده ایم و تو به شفا و سلامتی ببخش!

اما در میان جمعیتی که به ساحل سورو آمده اند چهره آشنای دیگری هم هست و چهارشنبه آخر صفر،منصور نعیمی که از پژوهشگران اجتماعی و چهره های فرهنگی شناخته شده استان است را نیز فراخوانده است.
مولف کتاب 'فرهنگ جامع هرمزگان' در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا درباره آیین چهارشنبه آخر صفر گفت:مناطق ساحلی خلیج فارس فرهنگ مشترکی دارند و گاه شمار منطقه در گذشته بر اساس تقویم قمری بوده و 80درصد آیین ها و سنت ها نیز با همین تقویم برگزار می شود. نعیمی اضافه می کند: هر چند از دهه پنجاه شمسی تقابل سنت و مدرنیسم در ایران جدی تر شد اما آیین چهارشنبه آخر صفر از رسوم نیکویی است که گذشت زمان آسیبی به آن نزده و همچنان برقرار است.


آنچه مسلم است این آیین ها باید با معیاری فراتر از واقعی بودن باور مردم سنجیده شوند و باید باور داشت:همین آداب و رسوم به همراهدیگر شاخص های فرهنگی و اجتماعی مانند پوشش و گویش ،بخشی از هویت جوامع مختلف را که به خلاصه 'فرهنگ ' خوانده می شود تشکیل می دهد.

در روزگاری که به نظر می رسد تکنولوژی و ارتباطات و مولتی مدیاها مردم را در سراسر جهان به سمت یک شکل شدن و پوشاندن لباس های یکدست فرهنگی سوق می دهند ،پاسداشت این آیین ها و البته پیرایش منطقی و سنجیده آنها می تواند ،شناسنامه اصالت و هویت تاریخی اقوام مختلف باشد.


 گزارش (ایسنا) مردم بندرعباس، عصر دیروز (چهارشنبه) بعد از 2ماه عزاداری به دریا رفتند، برخی تنشان را به آب زدند و با هر موج سوره های انشراح، نصر،تین و توحید را خواندند و آن ها را با 7 موج تکرار کردند، پس از انجام این مراسم آنها لباس سیاه را از تن درآورده و گناهان و نحسی ها را به دریا می سپارند.

 منصور نعیمی پژوهشگر هرمزگانی درباره این آیین قدیمی گفت: ماه محرم و صفر به جهت مصائب فراوانی که به اهل بیت وارد شده است، برای شیعیان ماه های حزن و اندوه است که در آن هر نوع شادی و طرب را بر خود حرام می دانند؛ این آیین در واقع پایانی بر حزن و اندوه و آغاز از سرگرفتن زندگی عادی و جشن ها و عروسی هاست.

سنّت‌های اصیل هر ملّتی با احساس و اندیشه افراد آن ملّت پیوند ناگسستنی دارد، پیوندی که ریشه‌های آن در اعماق روح نسل‌ها نهفته و طی قرون و اعصار مهم‌ترین عامل اتحاد و همبستگی فکری و روحی در بین طبقات مختلف یک سرزمین بوده است.

این آیین‌ها و آداب و رسوم، در بین جوامع مختلف مردمی چون ایرانیان که از تاریخ تمدن کهنی برخوردار هستند، تنوع و شکوه بیشتری می‌یابد؛ در برخی از شهرهای ایران از جمله ایلام، زاهدان، کاشان، گراش و... مراسم چهارشنبه سوری را آخرین چهارشنبه ماه صفر برگزار می‌کنند و اما در هرمزگان این آیین به گونه ای دیگر است.

برخی از قدیمی تر ها در این روز به همراه خود قند می آورند و به دریا میگویند: "شیرینی ما بی تو،شفای تو بی ما"، یعنی شیرینی ما برای تو و شفا و درمان تو برای ما باشد.

متأسفانه این مراسم در حال فراموشی است و نسل جدید کمتر شاهد آن بوده و یا تمایلی به تداوم آن ندارند؛ از طرفی در هیچ جای استان این مراسم به صورت متمرکز برگزار نمی شود که جوان تر ها بیشتر با آن آشنا شوند و برای حفظ و نگهداری این آئین بکوشند.

منبع خبرگزاری ایسنا


گزارش کامل خبر گزاری ایسنا را  اینجا  بخوانید

گزارش کامل خبر گزاری ایرنا را  اینجا  بخوانید





کلاس های آموزشی خالو قنبر

قنبر راستگو ملقب به "خالو قنبر" از نوازندگان چیره دست موسیقی نواحی ایران است که از اوایل دی ماه اقدام به برگزاری دومین دوره آموزش ساز جفتی می کند. کلاس های آموزشی او بین ساعت 17 تا 20 در فرهنگسرای طوبا  برگزار می شود. ثبت نام این کلاس های آموزشی هم در فرهنگسرای طوبا انجام می شود.

پیشنهاد می کنم علاقه مندان به ساز جفتی این فرصت بی نظیر را از دست ندهند.


خوراکی های مقوی و مناسب فصل سرما

 

به گزارش خبرگزاری طبنا؛ معرفی دسته غذایی و خوراکی برای روز های سرد پاییز و زمستان. فصل سرما و کاهش دمای هوا به معنای آغاز و شیوع بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی، آلرژی فصلی و افسردگی است اما با توصیه های غذایی ساده می‌توان از تمام بیماری‌های فصل پاییز و زمستان در امان ماند. تغییر هر فصل به معنای تغییر شیوه زندگی و ورود بیماری های جدید است. اما با کمی دقت در عادات تغذیه ای و رفتاری می توان از ابتلا به بیماری های مختلف در امان ماند و فصلی بدون ابتلا به بیماری را گذارند.

 سم زدایی کنید

خوراکی هایی با القاب سم زدا وجود دارند که می توانند وضعیت سلامتی را بهبود بخشند. برای مثال چکاندن چندین قطره لیمو ترش در آب و مصرف صبحگاه آن می تواند به سم زدایی بدن پرداخته یا مصرف شب هنگام آب آناناس نیز می تواند همین خاصیت را داشته باشد.

 از مصرف غذاهای چرب بپرهیزید

اگر در منطقه سیبری و هوای فوق العاده سرد زندگی می کنید به مصرف غذاهای پر چرب روی ببرید اما در غیر این صورت از مصرف غذاهای خیلی چرب در زمستان بپرهیزید زیرا مصرف غذاهای چرب هیچ تاثیری در گرم شدن بیشتر شما ندارد نه غذاهای چرب و نه غذاهای شیرین. علاوه بر این، مصرف غذاهای چرب می تواند تاثیر منفی بر کبد داشته باشد و به بیماری های کبدی منجر شود.

 منیزیم علیه افسردگی و خستگی

اگر احساس خستگی و افسردگی مفرط می کنید به مصرف منیزیم بپردازید زیرا خوراکی های حاوی منیزیم می توانند علیه افسردگی و خستگی بتازند. بهترین مواد غذایی که سرشار از منیزیم هستند عبارتند از سبزی هایی مانند اسفناج، گوجه فرنگی، مغز بادام، فندق، تخمه کدو، موز، انجیر خشک، غلات سبوس دار و البته مکمل های دارویی نیز می توانند مفید باشند.

 مصرف پروتئین را افزایش دهید

مصرف پروتئین می تواند شما را از حالت افسردگی و خواب آلودگی در فصل زمستان دور نگه دارد پس در وعده صبحانه خود خوراکی هایی که دارای مقادیر قابل توجهی از پروتئین هستند را بگنجانید. از میان خوراکی های حاوی پروتئین می توان به مواردی مانند آجیل ها، دانه های روغنی، تخم مرغ و پنیر اشاره کرد.

 مصرف آب روزانه را افزایش دهید

در زمستان باید آب بیشتری به نسبت تابستان در اختیار بدن قرار بگیرد گرچه کمتر این نیاز را در فصل زمستان احساس می کنیم. نوشیدن حداقل ۱.۵ لیتر آب در زمستان توصیه می شود.

مراسم متمرکز "چهارشنبه آخر صفر" برگزار نمی شود

مراسم چهارشنبه آخر صفر در هیچ جای استان به صورت متمرکز برگزار نخواهد شد. این مراسم آئینی مذهبی هر ساله در حاشیه سواحل هرمزگان برگزار می شود و زمان و مکان مشخصی ندارد. مردم منطقه اعتقاد دارند چهارشنبه آخر صفر روز نحسی است و باید به آب شور دریا زد تا از بلا و نحسی در امان باشی...


روایت شده است : هر کس در روز چهارشنبه آخر ماه صفر سوره الم نشرح ( انشراح ) و والتین و اذاجاء  (نصر) و قل هو الله احد معوذتین ( فلق و ناس ) و فاتحه الکتاب هر یک را ۷ مرتبه بخواند حق تعالی او را غنی گرداند و از مقربان درگاه او شود. 


چهارشنبه آخر ماه صفر قبل از ظهر 2 رکعت نماز به نیت حاجت روایی بخوانید و بعد از نماز به ترتیبی که در قرآن آمده است 7 بار سوره های انشراح،نصر،تین و توحید را بخوان


پی نوشت: روزنامه صبح ساحل و روزنامه ندای هرمزگان عکس و مطالبی در خصوص این روز منتشر کرده اند که مطالعه و دیدن آن خالی از لطف نیست.

انوشیروان پیشدار به عنوان رئیس حوزه هنری هرمزگان معرفی شد

تا ساعاتی دیگر انوشیروان پیشدار به عنوان رئیس حوزه هنری هرمزگان معرفی می شود. تا کنون این نهاد فرهنگی توسط علی رضایی مدیریت می شد.

علی رضایی پژوهشگر و نویسنده ی هرمزگانی نزدیک به 6 سال ریاست حوزه هنری استان هرمزگان را در اختیار داشت و حالا صندلی ریاستش را در اختیار انوشیروان پیشدار می گذارد.

انوشیروان پیشدار پیش از این رئیس امور شهرستان های اداره کل ارشاد هرمزگان، معاونت فرهنگی اداره کل و سرپرستی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان را در پرونده مدیریتی اش دارد.

دومین انتخابات انجمن عکاسان هرمزگان برگزار شد


دومین دوره انتخابات انجمن عکاسان هرمزگان برگزار و اعضای هیئت مدیره جدید معرفی شدند.  در این دوره به ترتیب حسام الدین انصاریان با 66 رای، حسن بردال 54 ، موسی محتشمی راد 48، محمد بارکار 37 ، سهیل ارجمند 31، مهرزاد محمدی پور 29 ،  مجید جمشیدی 20 رای به عنوان هیئت مدیره دومین دوره انجمن عکاسان استان هرمزگان انتخاب شدند.
 کورش صداقت با 42 رای و رضا فتحی مقدم27 رای نیز به عنوان بازرسان انجمن عکاسان هرمزگان معرفی شدند.

پیام های بی نشان


یادمه سالهای 87_88 که وبلاگ های هنوز مخاطب های زیادی داشتند، هر چند وقت یک بار یکی با اسم مستعار پیدا میشد و توی وبلاگ های مختلف نظرات جور وا جور ارسال می کرد. حالا که وبلاگ ها کمتر بروز می شن کاربران بی نام نشان هم خیلی کمر رنگ بودند...و من فکر می کردم دیگه کل ن اینجور آدم ها  فعال نیستند. ولی به تازه گی متوجه حضور پر قدرتشان شدم...
از آنجایی که همیشه دلسوز شخص بنده بوده اند و اطلاعات کاملی از نهادهای فرهنگی و هنرمندان دارد، به یقین می دانم همین آدهایی هستند که هر روز می بینم شان و با آنها سر و کار دارم.
من همیشه از نظراتی که هیچ وقت منتشرشان نمی کنم استفاده کافی و وافی را می برم و در همینجا رسمن از این دوست می خواهم که همیشه سالم بمانند و  از راهنمایی هایشان ما را محروم نسازند.