جغد بندری
جغد بندری

جغد بندری

نمایش "وین راز سر به مهر" در بندرعباس به روی صحنه می رود

 

 "وین راز سر به مهر" عنوان نمایشی است که از تاریخ ۲ تا ۱۱ دی ماه در پلاتو آفتاب بندرعباس به روی صحنه می‌رود. این نمایش به کارگردانی رضا غریب‌زاده دریایی کاری از گروه تئاتر تارس بندرعباس است که سال گذشته نمایش "کشف برای زنده ماندن در حصار بی‌حس مرده" را به اجرا گذاشت. غریب زاده در باره متن نمایش گفته:پدر تعزیه‌گردان عفیفه  او را مامور بازنویسی نسخه‌های قدیمی تعزیه کرده است اما عفیفه در صدد آن است که روایت نسخه‌ها را تغییر دهد و از مظلومیت انبیا دوری کند؛ که در این میان شخصیت‌های داستان به سراغش می‌آیند. متن این نمایش را علی رضایی نویسنده با سابقه هرمزگانی نوشته است. این سومین اجرای عمومی تئاتر امسال در بندرعباس؛ بعد از نمایش "مثل آب برای شکلات" و نمایش "فروزان و فرزانه" است که در محل پلاتو آفتاب بندرعباس انجام گرفته. بازیگران نمایش به ترتیب ورود به صحنه:‌ عبدالرضا بلوچ‌نژاد- فاطمه عابدی‌فر- رضا غریب‌زاده دریایی- مصطفی بشکال- محمود سلیمی-محمد حمزه‌وی- طیبه زندش- شیما اکبری جسیدانی- موسی کریمی - امیر کناری‌زاده 

دیگر عوامل اجرا: موسیقی: امین باصره- طراح نور و پردازش: هادی علیشاه‌پور- طراح لباس: سمیه دهقانی نظام آبادی- طراح پوستر: بهزاد حبیب‌زاده بندری- عکاس: مجید جمشیدی 
 
پی نوشت: پلاتو آفتاب بندرعباس در خیابان رسالت شمالی جنب میدان صادقیه و در محوطه کتابخانه سید احمد خمینی واقع شده. ساعت اجرا 19

اجرای نمایش برای هنرمندان هرمزگان


روز سه شنبه اجرای هنرمندان نمایش "فروزان یا فروزانه" است. از دوستان هنرمندی که علاقه مند تماشای این نمایش هستند دعوت می شود راس ساعت 19 در پلاتو آفتاب بندرعباس حضور پیدا کنند. گفتنی است اجرای هنرمندان سانس ویژه است که برخی گروههای تئاتر در استان هرمزگان به پاس ارج نهادن به تلاش بی چشمداشت سایر هنرمندانی فعال در استان، آن را به صورت رایگان نمایش می دهند. نمایش "فروزان یا فروزانه" کاری از گروه تئاتر و حرکت کارگاه است که مجید بشکال آن را کارگردانی کرده و بازیگرانی چون فتحیه بقایی و راضیه جوادی در آن ایفای نقش می کنند.

عکس: مجید جمشیدی

اجرای نمایش "فروزان یا فروزانه" در بندرعباس

نمایش فروزان یا فروزانه به مدت ده روز در پلاتو آفتاب بندرعباس به اجرا گذاشته می‌شود .

فروزان یا فروزانه به کارگردانی مجید بشکال از تاریخ 21 آذر تا یکم دی ماه برای عموم به نمایش گذاشته می‌شود .

در این نمایش بازیگرانی چون فتحیه بقایی، راضیه جوادی، اسما بایگان و مجید بشکال ایفای نقش می‌کنند.

بشکال در رابطه با متن نمایش می‌گوید : متن این نمایش بر اساس نمایشنامه "مقاومت ناپذیری کینه از کار افتاده" اثر "علی نرگس‌نژاد" طراحی شده است، که در جشنواره استانی تئاتر با همین نام شرکت کرده بودیم.

وی ضمن تقدیر از تمام همراهان این نمایش ادامه می‌دهد : دراماتورژ این نمایشنامه  مجید سرنی‌زاده است و اشخاصی مانند رضا رمضان‌پور در طراحی نور،  زهرا چهره‌نگار در امر گریم ، مجید جمشیدی عکاسی اجرا، آزاده آریانا در بحث طراحی لباس ، آرزو محمدی دستیار کارگردان و  زهرا رنجبری با عنوان منشی صحنه  از دیگر عوامل یاری‌رسان این نمایش هستند.

 نمایش ذکر شده اولین اجرای گروه تاتر کارگاه در سال جاری است.

لازم به ذکر است  ، گروه تئاتر کارگاه از سال 81 رسما کار هنری خود را در زمینه تئاتر آغاز کرده است و سال گذشته نیز نمایش "خانواده وینگفیلد" به کارگردانی مجید جمشیدی  را به مدت ۵ شب در بندرعباس  به اجرا گذاشت.


در همین باره

گزارش تصویری اجرا در سایت ایران تئاتر: [لینک]

گزارش تصویری نمایش در جشنواره استانی هرمزگان [ لینک ]

خبر در خبرگزاری ایسنا: [لینک]

خبر در ایران تئاتر:[لینک]

خبر در خبرگزاری پانا: [لینک]

خبر در خبرگزاری مهر: [لینک]

خبر در خبرگزاری فارس: [لینک]

خبر در خبرگزاری ایرنا: [لینک]

خبر در روزنامه ندای هرمزگان: [لینک]

خبر در هرمزگان نیوز: [لینک]

خبر در هنر آنلاین: [لینک]

خبر در وبلاگ تیگار: [لینک]

خبر در وبلاگ ماهی بالی: [لینک]

خبر در وبلاگ شخصی مجید بشکال: [لینک]

خبر در وبلاگ شخصی مجید سرنی زاده: [لینک]

مصاحبه مجید بشکال (کارگردان) با ایسنا: [لینک]

تولد دو هنرمند هرمزگانی

امروز 16 آذر سالروز تولد ابراهیم منصفی، اسطوره هنر هرمزگان است. 17 آذر هم تولد حسن بنی هاشمی سینماگر مطرح بندرعباس. منصفی و بنی هاشمی در دهه ی 50 به عنوان هنرمندانی جریان ساز در کشور مطرح بودند.

به بهانه ی 28 سالگی صبح ساحل


روزنامه صبح ساحل پر سابقه‌ترین روزنامه محلی استان هرمزگان است. دیروز این روزنامه 28 ساله شد. صبح ساحل با تمام فراز و نشیب‌هایی که طی این سال‌ها داشته و با حفظ چهره‌های شناخته شده در مطبوعات، توانسته همچنان به عنوان یکی از پر مخاطب‌ترین روزنامه‌های هرمزگان به حساب آید. اما چه مولفه‌ای بیشتر از همه صبح ساحل را اینگونه که اکنون هست مطرح کرده؟
بیشتر خوانندگان روزنامه‌های محلی حتمن یکی از ضمیمه‌هایی که تا به امروز صبح ساحل منتشر کرده را خوانده‌اند. سالنامه سال 1386 یکی از پر محتواترین این ضمیمه‌ها بوده است. این ضمیمه خواندنی تلاش یک تیم فنی و خوش ذوق بود. محمد ذاکری،مرتضا صفا و حسن بردال شورای نویسندگان سالنامه را بر عهده داشتند. این نشریه در همه زمینه‌ها مطالب خواندنی داشت؛ از سیاست گرفته تا محیط زیست و ادبیات. عکس های عبدالحسین رضوانی در این سالنامه بسیار تاثیرگذار بود. ضمیمه کیدی نشریه اختصاصی موسیقی بود که به سردبیری مرتضا صفا چاپ می‌شد. اگر چه کیدی عمر کوتاهی داشت اما توجه خوانندگان بسیاری را به خود جلب کرده بود. هورخش، داماهی هم ضمیمه‌های پر مخاطبی بودند که این روزنامه کهنه کار تا به حال منتشر کرده.
اما چرا دیگر در صبح ساحل سالنامه چون سال 86 تکرار نشد؟
چرا کیدی دیگر منتشر نمی‌شود؟
چرا ضمیمه‌های پر مخاطبی این روزنامه دیگر چاپ نمی‌شود؟
 

نگاهی به آلبوم "روزون رفته" ناصر منتظری

آلبوم "روزون رفته" ناصر منتظری قرار بود اسفند سال گذشته به صورت رسمی توسط نشر ماه‌ریز در ایران منتشر شود اما به دلیل نامعلومی این آلبوم  مهر ماه سال جاری در سایت Apple منتشر شد. نزدیک به دو ماه از انتشار این آلبوم گذشته و نبودن مبادلات بین المللی در ایران برای خرید مجازی بهانه‌ای شد تا خیلی از دوست‌داران منتظری موفق به شنیدن این آلبوم نشوند. آلبوم "روزون رفته" را می‌توان یکی از حرفه‌ای‌ترین آلبوم‌های موسیقی در هرمزگان دانست.

 ترانه‌های این آلبوم همگی از سروده های منصفی است. ترانه‌هایی که در بستر خود دغدغه‌های اجتماعی این جغرافیا را بازگو می‌کند و آرام و ساده از تنهایی انسان معاصر با تو سخن می‌گوید, بی‌آنکه شعار زده شود سیاست را به چالش می کشد و جهانی آرمانی را برایت به تصویر می کشد و در خلوت‌های عاشقانه‌اش تو را مهمان می‌کند. کسانی که ترانه‌های آشنای منصفی را شنیده‌اند وقتی با ترانه‌های آلبوم "روزون رفته" برخورد می‌کنند متوجه یک رشد مثال زدنی در ترانه‌سرایی منصفی خواهند شد. می‌شود گفت تمامی ترانه‌های انتخاب شده در محدودی زمانی می‌باشد که ترانه‌سرا دارای جهان بینی خاص خودش است و سرایش زلالی دارد.

ناصر منتظری، منصفی را خوب می‌شناسد. این را می‌شود از آهنگ‌سازی که برای این ترانه‌ها داشته فهمید. کاملن هوشمندانه و دقیق روی آهنگ‌ها کار شده بدون آنکه چیز اضافه‌ای در کار باشد. به همان گیرایی و سادگی که خود منصفی می‌ساخت. سازهای استفاده شده در "روزون رفته" رنگ‌بندی خاصی دارد و  اگر چه غربی هستند اما با موسیقی رامی غریبه نیستند. در این آلبوم از برخورد حرفه‌ای آهنگساز در ترکیب موسیقی جز و فلامنکو، با ترانه‌هایی بندرعباسی لذت خواهید برد. "روزون رفته" اولین آلبوم رسمی ناصر منتظری است که هشت تراک دارد. خوانندگی، آهنگ‌سازی و تنظیم موسیقی را خود منتظری انجام داده و حسین کمانی و محمد آزمند با او همکاری نزدیکی داشته‌اند. از ناصر منتظری به خاطر همه‌ی تلاشی که برای مهیا کردن این آلبوم شنیدنی داشته سپاسگزارم.

در همین باره:

حرف های ناصر منتظری در مورد انتشار آلبوم: +

مصاحبه با ناصر منتظری: +

"نذر نظافت" اعضای انجمن نمایش بندرعباس

دیروز بچه‌های انجمن نمایش  "نذر نظافت" خود را به جا آوردند. آنها نیت کرده بودند در روز عاشورا که زباله‌ها چهره شهر را زشت می‌کند به کمک سوپور شهرداری بیایند و نظافت بخشی از خیابان‌ها شهر بندرعباس را بر عهده بگیرند. این کار به صورت خود جوش توسط بچه‌های انجمن نمایش بندرعباس انجام شد. هر چند این گروه تعدادشان کم بود اما تاثیر بسیار زیادی بر روی مردم داشتند، به طوری که خیلی از مردم با دیدن این صحنه داوطلبانه مشغول جمع کردن زباله‌ها شدند اما پلاستیک‌های زباله خیلی زود تمام شد... به آنها خسته نباشید می‌گویم و امیدوارم این فرهنگ در سال‌های بعد تبدیل به یک سنت  همیشگی شود. البته با برنامه ریزی منظم و هماهنگی دستگاه‌های مرتبط 










تئاتر هرمزگان در مسکو به روی صحنه رفت


گروه تئاتر تی‌تووک که سال گذشته با نمایش "تنها سگ اولی می‌داند چرا پارس می‌کند مکبث" به کارگردانی ابراهیم پشتکوهی در جشنواره هایفست ارمنستان  حضور داشت امسال هم با همین نمایش در جشنواره شب‌های مسکو  به روی صحنه رفته است. به گفته یکی از عوامل گروه استقبال بسیار خوبی از این تئاتر در پایتخت روسیه شده است. در این نمایش سارا توکلی، داوود اسلامی، مجید کشاورز، بهروز عباسی‌دشتی،فریبا امیری و محمد سایبانی، مسعود اولا بندری و رضا کولغانی بازی می‌کنند. گفتنی است پیش از این نمایش "تنها سگ اولی می‌داند چرا پارس می‌کند مکبث" در  بخش تجربه‌های نو بیست و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر  اجرا شده است.
منبع عکس: +

باران در بندرعباس ببارد یا نه؟!

امروز حدود یک ساعت در بندرعباس باران بارید و در خیلی از خیابان‌های شهر آبگرفتی شدیدی ایجاد شد. با خودم فکر می‌کردم اگر یک روز تمام در بندرعباس باران ببارد چه بر سر شهر خواهد آمد... 

 

خیابان بهادر شمالی در مرکز شهر

  

 

خیابان بهادر شمالی ( بین فلکه شهربانی و سه را پلنگ صورتی) 


 

خیابان کنار خور گورسوزان؛ جنب هتل هرمز 


 

انتهای بلوار چمران (بین محله سیم بالا و محله سرریغ) 


 

بلوار چمران (روبروی فرمانداری بندرعباس) 


 

کنار دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (جنب منبر پا نهو) 


 

روبروی مصلی بندرعباس 


 

خیابان شهر نمایش به سمت آزادگان 


 

روبروی شیلات هرمزگان نرسیده به امامزاده سید مظفر 


 

.... 

و خیلی از خیابان‌های دیگر که من موفق به عکس‌برداری از آن نشدم