جغد بندری
جغد بندری

جغد بندری

شش کشتی ایرانی توسط خدمه‌های تایلندی‌اش ربوده شد

 

 

دیشب شش کشتی ایرانی توسط خدمه‌های تایلندی‌اش ربوده شد. این شش کشتی هر کدام نزدیک ۸۰ متر طول دارند و از بزرگترین نوع کشتی‌های صیادی در ایران است. کشتی‌های مورد نظر می‌بایست در محدوده آب‌های خلیج فارس صیادی می‌کردند که حالا در این محدوده نیستند. از بین این شش کشتی تنها در دو کشتی خدمه ایرانی داشته که آنها هم تلفن‌هایشان خاموش است و هیچ خبری از آنها نیست.  

عکس تزئینی

نفرات برتر هفتمین جشنواره اردیبهشت هرمزگان


در بخش مسابقه عکس مستند جشنواره نفرات زیر از سوی هیئت داوران شایسته دریافت لوح تقدیر شدند: بهنام صدیقی از مازندران، کبری پیشکار از هرمزگان، ابراهیم حصار از جزیره کیش، حمید سبحانی از خراسان رضوی و سید علی هاشمی از هرمزگان.

اما نفرات اول تا سوم بخش عکس مستند عبارتند از: اسماعیل جاشویی از بوشهر رتبه نخست، جاوید خدمتی از اردبیل رتبه دوم و امیر مینابیان از هرمزگان رتبه سوم.

در بخش مسابقه عکس خلاقانه جشنواره نفرات زیر از سوی هیئت داوران شایسته دریافت لوح تقدیر شدند: میلاد حدادیان از خراسان رضوی و فرانک فریدونی از خراسان رضوی.

نفرات اول تا سوم بخش عکس خلاقانه عبارتند از: سید مجتبی خاتمی از خراسان رضوی و علیرضا میرزایی از آذربایجان غربی رتبه اول مشترک و میعاد آخی از خوزستان رتبه سوم.

برگزیدگان بخش مسابقه استانی فیلم جشنواره اردیبهشت

در این بخش لوح تقدیر بهترین تصویربرداری به سروش مهدی فر برای فیلم هرشب اهدا شد و جایزه بهترین تصویربرداری جشنواره به عبدالحسین رضوانی برای فیلم گفتگوی منتشر نشده اهدا شد.

در بخش مسابقه استانی جایزه بهترین صدابرداری و صدا گذاری به ام البنین مقدم زاده و علی ابوالصدق برای فیلم هرشب اهدا شد.

همچنین لوح تقدیر بهترین فیلم داستانی به فیلم گفتگوی منتشر نشده به کارگردانی مرتضی نیک نهاد اهدا شد.

در این بخش جایزه ویژه بهترین تصویربرداری فیلم مستند به داود مرزی زاده برای فیلم مشتا اهدا شد.

اما در بخش مسابقه ملی فیلم جشنواره جایزه بهترین تحقیق و پژوهش به فیلم دزدان دریایی به کارگردانی حسن نوروزی اهدا شد و هیئت داوران در سایر بخشهای مسابقه ملی هیچ فیلمی را شایسته دریافت جایزه ندانست.

همچنین جایزه ویژه زنده یاد کورورش گرمساری برای ساخت بهترین مستند مردم نگارانه در مجموع دو بخش به فیلم برزه به کارگردانی یوسف محمودپور از استان هرمزگان اهدا شد.


عکس: امیرحسین خورگویی

روز تئاتر در بندرعباس

 

 

مثل هر سال اردیبهشت تئاتر در بندرعباس همزمان با سراسر ایران برگزار شد. ولی ما با همه‌ی ایران یک تفاوت عمده داریم.  این تفاوت را تنها امسال بلکه هر ساله داشته‌ایم. ریاست انجمن نمایش استان را بدون هیچ اطلاع قبلی جابجا کردند(نقل قول از یاسین بهرامی رئیس گذشته انجمن). او و گروهش(تارس) و خیلی‌های دیگر در این مراسم شرکت نکرده بودند. هیچ پیشکسوت سرشناسی در این مراسم حضور نداشت. مراسم همزمان با برگزاری هفتمین جشنواره فیلم و عکس اردیبهشت بود و همین امر باعث شده بود که خیلی‌ها از مراسم روز تئاتر باز بمانند. کل این مراسم بی‌کیفیت و سرد برگزار شد و در آخر حکم ریاست حسین کریمی رئیس جدید انجمن نمایش استان هم قرائت شد.

حسین کریمی رئیس انجمن نمایش هرمزگان شد

حسین کریمی سرپرست گروه نمایش "ابوذر" بندرعباس و عضو هیئت مدیره انجمن نمایش توسط مدیر کل اداره ارشاد هرمزگان به عنوان ریاست جدید انجمن نمایش استان هرمزگان منصوب شد. این خبر ناگهانی اعضای انجمن را با شوک بزرگی مواجه کرده است. یاسین بهرامی رئیس سابق این انجمن پر حاشیه هم توسط مدیر کل قبلی اداره ارشاد منصوب شده بود. پیش از این دو، ریاست انجمن به صورت انتخابی برگزار می شد. این خبر هنوز رسمن اعلام نشده اما خود کریمی خبر را تایید کرده است.

کنسرت سهیل نفیسی در بندرعباس

  

موسیقی که بتواند یک هرمزگانی را جذب خود کند باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد. این را از آن جهت می‌گویم که گوش یک هرمزگانی پر است ازملودی وریتم‌های مختلف و جذاب که ریشه‌دار و با اصالت است. صدایی که بخواهد این گوش را وادار به شنیدن کند باید مولف‌های منحصر به فردی داشته باشد. یکی از کسانی که توانسته با اجراهای استرلیزه کارهای منصفی، اول در هرمزگان وبعد در ایران شنیده شود سهیل نفیسی است. "از آن سال های دور" دومین کنسرت سهیل نفیسی در تالار آوینی بندرعباس است که روز 28 اردیبهشت و در دو سانس برگزار می‌شود. کاش اولین آلبوم ناصر منتظری هم به زودی به بازار بیاید تا دوستداران منصفی و ناصر را شاد کند 

پی نوشت

 بخشی از این متن را برای آلبوم "ترانه های جنوب" نفیسی در تیرماه ۸۸ نوشته بودم 

نوشته های پشین من در مورد سهیل نفیسی را  اینجا و  اینجا بخوانید

نارنجی پوش

 

 

۱۲ سال داشتم که همراه با خانواده به وسیله یک دستگاه ویدئو که آن زمان ممنوع بود فیلم "آقای هالو" داریوش مهرجویی را دیدم. در همان زمان نوجوانی "سارا" را برای اولین بار از تلویزیون وطنی و در شرایطی نامناسب تماشا کردم. قبل از سربازی رفتن بود که "درخت گلابی" را به پیشنهاد هادی؛ برادر بزرگم دیدم. فیلم "درخت گلابی" برایم با شکوه و جذاب بود. بعد از آن بارها و بارها چه با دوستان چه تنها به تماشای درخت گلابی نشستم. فیلم را از بَر بودم دیالوگ‌های فیلم تکیه کلامم شده بود. بعد از آن مخاطب جدی سینمای مهرجویی شدم. هر چند تا به حال هیچ فیلمی از مهرجویی به اندازه درخت گلابی مرا شیفته‌ی خود نکرده. امشب به سینمای ستاره جنوب بندرعباس رفتم تا پای آخرین فیلم این کارگردان خلاق سال‌های قبل و بعد از انقلاب بنشینم. هنوز از شُک فیلم در نیامده‌ام. این فیلم داریوش مهرجویی بود؟! چرا مهرجویی این فیلم را ساخت؟! پول؟! قدرت و حمایت از افراد سیاسی؟! عشقٍ زمین پاک و محیط زیست؟! 

"نارنجی پوش" روایت یک عکاس خبری صاحب نام است که بعد از خواندن کتابی متحول می‌شود. و بعد از آن انسان پاکیزه؛منظم و با حال می‌شود! عشق به پاکیزگی‌اش به اندازه‌ای حاد است که او تصمیم می‌گیرد به عنوان "سوپور" به استخدام شهرداری در بیاید. در حالی که همسرش نخبه ریاضی دنیاست و خودش عکاس سر شناس کشور! پس از این حامد(شخصیت اصلی داستان) روز و شب زمین را جارو می‌زند و از نوای دلنشینِ غژ غژ جارو کشیدن روی آسفالت لذت می‌برد! 

برخورد سطحی مهرجویی با موضوع مهم محیط زیست شهری به صرف سفارشی بودن مرا قا‌‌نع نکرد. به چه قیمت یک هنرمند بزرگ؛ همه سابقه‌ی درخشانش را به این آسانی خرج می‌کند؟! 

ضعف بنیادی داستان، ساده انگاری و کم حوصلگی مهرجویی در امر کارگردانی؛ سطح فیلم را در حد یک فیلم تلویزیونی کودک و نوجوان پایین آورده بود. دلم می‌خواست مهرجویی برخورد سالم‌تری با مقوله فیلم سفارشی و مخصوصن موضوع محیط زیست شهری داشت.  برخوردی که حساسیت و وسواس همیشگی مهرجویی را در مقوله فیلم‌سازی بر می‌تابید. برخوردی که مهرجوییِ درخت گلابی، هامون، گاو، و ... را زیر سئوال نمی‌برد.

ایرج قادری هم رفت


ایرج قادری بازیگر و کارگردان قدیمی ایران در سن 77 سالگی بر اثر سرطان ریه از این دنیا رفت. قادری بیش از 40 فیلم را کارگردانی کرد و در 72 فیلم که بیشترشان مطلع به خودش بود بازی کرد. او امروز در بهشت بی بی سکینه کرج به خاک سپرده شد. از آثار او می توان به فیلم تاراج اشاره ای کرد که در نوع خودش تاثیر گذار بود. روحش شاد و یادش گرامی

شنا از هرمز تا بندرعباس

  

دیروز صبح حدود ۴۰شناگر هرمزگانی مسیر هرمز تا بندرعباس را شنا کردند. این حرکت خود جوش که در حمایت از آب‌های خلیج فارس صورت گرفت توسط چند شناگر پیشکسوت برنامه ریزی شده بود. موضوع جالب این بود که هیئت شنای استان از این حرکت حمایت نکرده بود و سازمان بنادر و کشتی‌رانی  و چند پیشکسوت شنای استان حامی شناگران بود.

عکس: مجید جمشیدی

ابوموسا

 

 

همه جزایر هرمزگان به نوعی زیبا و منحصر به فرد هستند. من بعضی از این جزایر رو رفتم. چند روز پیش قسمت شد و به ابوموسا رفتم و از طبیعت بکر و زیباش واقعن لذت بردم. ساحل بسیار زیبایی داره اما حیف ...   

امیدوارم طبق حرف‌هایی که مسئولین کشور زدند این جزیره مرکز گردشگری بشه؛ البته با توجه فضایی که آنجا دیدم بعید به نظر می‌رسید... اما پناه بر خدا  

عکس: مجید جمشیدی

از امشب اینترنت دارم ....

امشب قرار شده یه بنده خدایی بیاد اینترنت ما رو وصل کنه! خدا خیرش بده   

من دو ماهه که تو خونه ام هیچ رسانه ای ندارم. چند روزه که آنتن معمولی رو بردم تو بالکن چند تا شبکه ایران رو تو خونه دارم. خیلی سخت گذشت این چند وقت ...